هر شخص حقیقی بتواند از چین خودرو وارد کند!

هر شخص حقیقی بتواند از چین خودرو وارد کند! مشکلاتی که در ماههای اخیر بر مساله قیمتگذاری خودروهای مونتاژ داخل به وجود آمده است را مرتفع می سازد.

به گزارش تحریریه، در چند روز آینده قرار است طرح فروش خودرو جدید FMC T5 شرکت خودروسازی فردا موتور اجرا شود و اولین سری مدل خودرو  به مشتریان تحویل داده شود.

این خودروی چینی قرار است با مبلغ یک میلیارد و صد میلیون تومان در بازار بی در و پیکر خودرو ایران عرضه گردد، چندی پیش نیز خودرو تیگو 8 پرو شرکت مدیران خودرو با قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان رونمایی شد و بخاطر جنجال هایی که به خاطر قیمتگذاری بی منطق شکل گرفته بود رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، ضمن تاکید بر تعیین قیمت فاقد توجیه‌های محاسباتی فروش این مدل را ممنوع اعلام کرد.

این مدل قیمتگذاری به دلیل انحصاری می باشد که در بازار خودرو کشور صورت گرفته است، اجازه واردات به برندهای خوب دنیا داده نمی شود، و در طرح جدید کمیسیون تلفیق هم تصمیم به واردات 50 هزار خودرو گرفته شده است و باید به مجمع تشخیص مصلحت برود تا اگر مصلحت بود این 50 هزار خودرو وارد کشور گردد که حتی با تایید و عملیاتی شدن ورود این خودروها تاثیری بر قیمت های بازار نخواهد داشت، نکته حائز اهمیت در مورد واردات خودرو این است که این موضوع اصلا نیازی به قانونگذاری ندارد و فقط با تصمیم دولت و وزارت صمت این موضوع قابل حل شدن خواهد بود، اینکه چرا این عمل صورت نمی گیرد سوال بی جوابی است که کسی حاضر به پاسخگویی به آن نیست.

اما شرکت های خودروساز یا به اصلاح دقیق تر مونتاژ کننده خودروهای چینی با استفاده از این خلا ایجاد شده در بازار و نبود رقیب و تولید نهایت 2000 دستگاه خودرو در سال که نه به صرفه خود این مونتاژکنندگان است نه بازار خودروهایی که در بازار جهانی خریدار و یا حتی در خود بازار چین هم خواهان ندارد، به قیمت خودروهای تاپ دنیا در ایران عرضه می کنند.

FMC T5 در بازار چین 14 الی 21 هزار دلار عرضه می شود، مونتاژکاران قطعات خود را با قیمت دلار نیمایی (24000 هزار تومان) وارد می کنند. اگر قیمت این مدل را 21 هزار دلار در نظر بگیریم، قیمت این خودرو در خود چین 504 میلیون تومان خواهد بود.

اگر هر فرد حقیقی بخواهد برای خود از چین ماشین وارد کند، هزینه حمل و نقل و ترخیص را از چین تا ایران حدود 2000 دلار هم در نظر بگیریم مجموع قیمت این خودرو با هزینه حمل و ترخیص 23000 هزار دلار خواهد شد و اگر با قیمت دلار آزاد 28000 هزار تومان هم در نظر بگیریم قیمت تمام شده 644,000,000 تومان خواهد بود.

پایان/

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 16322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد نور کجوری IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      دوست عزیز .همانطور که سهمیه دلار و سکه برای هر کارت ملی نتوانست بازار ارز و طلا را رقابتی کرده و حباب قیمت را محوکند راهکارشما نیز نمیتواند روی بازار خودرو اثری بگذارد . باز هم به سادگی کلان سوداگران با اجاره کارت ملی این ظرفیت را از ان خودشان خواهند کرد .
    • بهروز IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      این مسولان خودشان مافیا هستند میخان چیب مردمو را خالی کنند براحتی این مردم هم یه خدای داره بترسید به آن روز.
    • کریم IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
      0 0
      هر روز که به سایتها نگاه میکنم به امید خبر خوش که خودرو ارزان شود متاسفانه هسچ مسئولی حاضر نیست خبر خوش بدهد همه مردمو شاد کنند فقط برای دلالان خبر خوب هست از جمله خبر واردات خودرو آزاد نمیشود از مذاکره وین خبر خوب مخابره نمیشه ما مردم چکار کنیم خودرو چینی که 500میلیون تومن قیمتشه ایجا میدن یک میلیاردوهفت صد میلیون تومن کجا عدالت هست بلکه این سیاست ها کلی نظام هست اینجور شود مگر ما مسلمان نیستیم تو کشورها غیر مسلمان این کار نمیکنند این پولها به جیب کی میره اینکارها اعتماد مردمو هر روز نسبت به مسئولین سلب میکند.
    • مجتبی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      0 0
      با سلام تا زمانی که ملت ایران دچار فخر فروشی هستند سود جوها از این فرصت استفاده کرده و مردم چپاول میکنند وکسی نیست بگه چرا