کتاب این مقام اسرائیلی منبع دکترا در ایران است

تهران - تحریریه - کتاب های این مقام اسرائیلی که اتهاماتی مانند شرکت کودتا با سازمان متبوعش در کشورهای آمریکای لاتین، شرق آسیا و آمریکای جنوبی را در کارنامه دارد به منبع کارشناسی ارشد و دکترا در ایران تبدیل شده است.

  به گزارش تحریریه، استنلی فیشر که هفت سال معاون صندوق بین المللی پول و هشت سال رییس بانک مرکزی اسرائیل بود در مراکز دانشگاه ایران در رشته اقتصاد نامی شناخته شده است و کتاب اقتصاد کلان وی از منابع اصلی برای آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری به شمار می رود. استنلی فیشر در خانواده ای یهودی در رودزیای شمالی به دنیا آمد و شهروندی اسرائیلی-آمریکایی دارد. وی در جنبش جوانان صهیونیست نیز در جوانی سابقه فعالیت دارد و به خاطر همین دلبستگی در سال ۱۹۶۰ میلادی به اسرائیل سفر کرد و زبان عبری آموخت. اگرچه در ابتدا قصد داشت در دانشگاه عبری اورشلیم تحصیل کند، اما بعد از اینکه موفق شد بورس از دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن اخذ کند به آنجا رفت و سپس به ایالات متحده نقل مکان کرد تا در دانشگاه‌ام. ای.تی. به ادامه تحصیل بپردازد. سرانجام توانست مدرک دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه‌ام. ای.تی. دریافت کند.
فیشر که هم اکنون نایب رییس فدرال رزرو آمریکا به عنوان قدرتمندترین نهاد خصوصی اقتصادی این کشور است و به اشتباه برخی فکر می کنند که نهادی دولتی است، مدتی نیز در سیتی گروپ کار می کرد و عملا در تمام بانک های موثر بین المللی فعالیت داشته است. وی برای درمان تورم دو رقمی رژیم اسرائیل به اورشلیم رفت و توانست تورم را کاهش دهد.
جوزف استیگلیتز اقتصاددان برنده جایزه نوبل در سال 2001 پس از شرح بحران های اقتصادی و اجتماعی در کشورهای مختلف که سیاست های صندوق را پیاده کرده بودند، می نویسد: استنلی فیشر، معاون مدیرعامل صندوق که نقش مهمی در قضایایی که در این کتاب شرح داده شده، ایفا کرده، مستقیما از صندوق بین المللی پول با عنوان معاون کل به «سیتی گروپ» پیوست که بنگاه پولی و مالی عظیمی است که «سیتی بانک» جزئی از آن است. استیگلیتز سپس با تردید در ماهیت صندوق که نه تنها از اشتباهاتش درس نمی گیرد بلکه بر تداوم اجرای برنامه های شکست خورده تاکید می کند، می نویسد: باتوجه به ناکامی های روزافزون صندوق و تقاضاهای فزاینده برای اینکه حیطه کار صندوق محدودتر بشود، در سال 1999، معاون اول صندوق، استنلی فیشر، گسترش وظایف صندوق را پیشنهاد داد و خواست که صندوق نقش «آخرین مرجع وام» را ایفا کند.
استنلی فیشر همواره به عنوان نفر دوم در صندوق بین المللی پول در معرض اتهامات جدی دخالت در سرکوب دولت های مردمی و اتخاذ سیاست هایی علیه مردم قرار داشته است. سیاست هایی که در روسیه، آمریکای لاتین و همچنین در بحران 1997 آسیای شرقی فاجعه اقتصادی و انسانی آفرید. استیگلیتز در این باره می نویسد: بانکداران و سیاستمداران بین‌المللی مطمئن شده بودند که طلوع عصر جدیدی فرا رسیده است. صندوق بین‌المللی پول و خزانه‌داری آمریکا بر این باور بودند، یا لااقل از این دفاع می‌کردند که آزادسازی کامل حساب سرمایه باعث می‌شود که این منطقه حتی سریع‌تر از اینها رشد کند. کشورهای آسیای شرقی با نرخ پس‌انداز بسیار بالا هیچ نیازی به سرمایه اضافی نداشتند. با وجود این، در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 بر آنها فشار بود که حساب سرمایه‌شان را آزاد سازند. من معتقدم که آزادسازی حساب سرمایه مهمترین علت بحران بود.
این گزاره نشان می دهد که تجویز سیاست غلط از سوی نهاد متبوع فیشر به ایجاد بحران اقتصادی انجامیده است و چنانکه می بینیم فیشر به عنوان سرپل این نهادهای بحران آفرین همواره در راس کار بوده است. وی در مصاحبه با جان پیلجر روزنامه نگار سرشناس و منتقد غربی که از وی پرسید که چرا صندوق همواره در کنار دولت های کودتاچی بوده است با عصبانیت پاسخ داد، صندوق تاکنون علیه هیچ کشوری کودتا نکرده است! شرکت صندوق بین المللی پول در اقدامات دیکتاتورها علیه ملت ها مانند رژیم پینوشه، سوهارتو، یلتسین و ... و همچنین اتخاذ سیاست هایی که به بحران اقتصادی می انجامد باعث اعتراض های زیادی شده است و حداقل این اتفاق نظر در بین کارشناسان مستقل وجود دارد که سیاست های این نهاد هیچگاه به موفقیت منتهی نشده است. پایان خبر/
۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 1464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =