حق ندارید مردم را قربانی سهامداران بورس کنید

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است که جبران زیان های بازار سرمایه به معنای تحمیل تورم های بزرگتری به مردمی است که شاید در بازار سرمایه نه سهامدارند نه از این بازار منفعتی می برند.

به گزارش تحریریه، زیان دیدگان در بازار سرمایه  از سال گذشته تا کنون هرازچند گاهی اعتراض خود را به اشکال مختلف نشان می دهند. فعالین بورسی در نشست هایی که با دولتمردان دارند خواسته هایی را بر دولت تحمیل می کنند که قطعا مغایر با منافع عموم ملت است.کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین گفت و گو نگاهی دارد به تبعات و پیامدهای جبران زیان های بورسی از جیب مردم.

عطا بهرامی اقتصاد دان وتحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص تبعات جبران ناپذیر حمایت غیر اوصولی از بورس بر روی اقتصاد و معیشت مردم گفت: بی تردید اگر دولت و حاکمیت برای جبران زیان های سهامداران در بازار سرمایه منافع کلان اقتصادی وعموم مردم را نادیده بگیرند، یعنی از حق مردم به خاطر سهامداران بورس وزیان کنندگان بگذرند، در راه خطرناکی افتاده اند که عواقب آن به مراتب از حمایت های کنونی بدتر است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: جبران زیان های بازار سرمایه به معنای تحمیل تورم های بزرگتری به مردمی است که شاید در بازار سرمایه نه سهامدارند نه از این بازار منفعتی می برند. ضمن اینکه جدای از اینکه بازار سرمایه هم به نوعی  نرخ تورم را در اقتصاد افزایش داده، متاسفانه به خودی خود، به دلیل سیاست ها و راهبردهای غلط اقتصادی و تشدید تحریم ها اقتصاد ایران سالهاست با تورم دست و پنجه نرم می کند و روز به رور نرخ تورم بالا می رود. از این منظر دولت نباید برای جبران زیان سهامداران، تورم که یک چالش بزرگ برای کشور است که حتی می تواند منجر به آسیب های اجتماعی شود وپیامدهای امنیتی داشته باشد را بر اقتصاد تحمیل کند.

عطا بهرامی در این باره گفت: لذا موضوعات باید از منظر دیگری مورد بررسی قرار بگیرد تا دولت برای بهبود روند بورس نه حمایت های دستوری، راهکار درستی اتخاذ کند. اما این موضوع به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که دولت برای رشد بادکنکی و حبابی و جبران زیان سهامداران از منابع صندوق توسعه ملی برداشت و به بازار سرمایه تزریق کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه برای بهبود وضعیت بورس چند راهکار ارائه داد و در این باره گفت: برای حل مشکلات بازار سرمایه که منجر به رشد سهام شود باید راهکار اقتصادی داده شود، راهکاری که علاوه بر منفعت بردن فعالین بازار سرمایه، مردم عادی نیز از آن منتفع شوند و دچار ضرر وزیان نشوند. افزایش سوددهی شرکت ها یک راهکار درست برای دست یابی به این هدف مهم است. اگر سود دهی شرکت ها افزایش بیابد، یعنی آنها زیان سهامداران را با بهره وری خود جبران کنند، این موضوع علاوه بر جبران بخشی از زیان سهامداران، منجر به ایجاد تورم برای کل جامعه نمی شود. ٣٠ درصد پتروشیمی های کشور متعلق به شستاست، و بسیاری از صنایع بزرگ و صندوق ها و یا شرکت های بزرگ، همگی دولتی هستند، شرکت هایی که متاسفانه سود آوری بسیار پایینی دارند که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی در این باره تصریح کرد: اگر این شرکت ها به سمت تولید بروند که قطعا با نرخ دلار فعلی برایشان هم تولید و هم صادرات به صرفه است، این شرکت ها سود ده می شوند و افزایش قیمت سهام این شرکت ها به صورت منطقی و خود جوش ناشی از کارکرد درونی خود آنها ارتقا می یابد، نه اینکه با خلق تورم به سهامداران پول داده شود اما مردم زیر بار تورم کمر خم کنند.

عطا بهرامی با انتقاد از عملکرد دولت قبل در خصوص دعوت بدون پشتوانه از مردم برای سرمایه گذاری در بورس گفت: آنچه امروز بورس را دچار تنش کرده را می توان به مینی تشبیه کرد که توسط دولت آقای روحانی در زمین اقتصاد ایران منفجر شد. آقای روحانی در بدترین مقطع سال، یعنی مرداد ماه سال ۹۹ که کارشناسان دائم تاکید می کردند مرداد ماه آخرین دوره رشد حبابی بورس است، اما رئیس جمهور وقت مردم را دعوت به سرمایه گذاری در بورس کرد، به گونه ای که دارایی مردم که در قله سهام وارد بورس شده بود، بعد از ریزش ها  نصف، یک چهارم و حتی یک پنجم شد. مساله عجیب تر این است که شرکت های بنیاد شهید، شستا و صندوق ها که همگی دولتی هستند، جزء بدترین شرکت های بورسی به ‌شمار می روند. سهام این شرکت ها ۶۰۰ درصد سقوط کرد. شرکت های سازمان کوثر و بانک دی نیز شامل سقوط های عجیب و غریب شدند، موضوعی که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این باره خاطر نشان کرد: از این جهت قابل قبول نیست، چرا که شرکت های دولتی و حاکمیتی نباید وضعیتی بدتر از بازار آزاد داشته باشند. کمترین انتظار این است که این شرکت ها پیشتاز اصلاح بازار باشند. یعنی بهره وری این شرکت ها باید به سرعت اصلاح و احیا شود تا به موتور محرکه بازار در حال اصلاح تبدیل شوند، اما متاسفانه در حال حاضر به آخرین واگن تبدیل شده و دائما در حال زیان دهی هستند که به هیچ وجه منطقی نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قطعا دولت باید به این موارد ورود کند، ضمن اینکه اصلاح شرکت های بورسی حتما باید دردستور کار قرار بگیرد تا زیان سهامداران به صورت سرافرازانه، نه تورمی جبران شود. در این صورت شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود و تورم بیش از آنچه درگیر آن هستیم بر مردم و اقتصاد تحمیل نمی شود.

منبع: رادار اقتصاد

پایان/

۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 14171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 148
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 11
    • حسن زاده IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      173 8
      اون دانشگاهی که به تو باسواد! مدرک اقتصاد داده باید با لودر خراب کرد ، مرد حسابی پراید از 30 میلیون شده 170 و سهامدار که هدفش حمایت از تولید مملکت و حداقل عایدی بوده ، 80 درصد سرماایه اش نابود شده ؛ شما از آن اقتصاد خوانده ها هستید که می گویند هیچ سودی مثل سود نزول خواری نمیشه ؛ مملکت را امثال شما به این روز رساندید و ....
      • ح IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        6 4
        این دوستانی که در مورد نظر ایشون نظر منفی دادن میشه استدلال خود را بیان کنند ؟
      • نسرین،کاملا با نظر شما موافقم،احسنت IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        5 1
        احسنت به شما،کاملا با تظرشما موافقم
      • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
        0 0
        سلام ایشان ظاهرانمایش طرفدار مردم هستند ولی شمادرحوزه فعالیت ایشان عمل کردی هم دیده اید یافقط نطق قشنگی دارند
      • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
        1 1
        امثال شما دلال مسلکان مملکت را به این روز انداختند مردم بیچاره با نیت کمک به تولید و به توصیه دولتمردان وارد بورس شدند و قطعا اگر پولشون را در خودرو یا مسکن وارد می کردند باعث گرونی سرسام آور در مسکن و یا خودرو و یا ... دیگر می شدند. حالا نوبت دولت و حاکمیت است که با سیاست گذاری صحیح از سهامداران واقعی و نه نوسان گیران حمایت کند. وگرنه اعتماد مردم به نظام و تولید و هر چیز درستی از بین میره و فقط دلالان روز به روز گردن کلفت تر می شوند.
    • یعقوب شمسی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      124 5
      الاغ اگرامثال شمادردانشگاه درس خوانده بودوازکف بازارتجارت یادمیگرفتین.کشوربه این روزنمی افتاد.شماالاغ هادکترواقتصادانهای واقعی کشوررافراری دادین.وکشورازنظراقتصادی شاخصه فالاکت دررتبه 10رتبه برترفقرهست.اقتصاددرکتابها ومغزپوک شماهانیست اقتصادپویادرمغزافراددلسوز وکاربلدهست ریاضی درست درکتابهاست.امثال شماالاغهااقتصادراباکشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه حساب می کنیدولی درکشورتورم دردست دولت وحرامخورهاست رانت دردست رامخوارهاست.پول دردست بانکهاست که کل املاک بی ارزش راوثیقهدگرفتن وقیمت زمین خیلی بالاست تاترازمالیشان درست بشود.این کشوری که روسیه انگلیس وامریکا43سال پیش درست کرده وبعدچین واردشده هیچ وقت درست نشودچون امثال شماهاهستن.
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      96 7
      باب؟!!! اینیم الاغ بیسواد هستش یکی حالیشکند چرتنگه بیییسولد مزخرف
      • نازی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        36 5
        اخه بی شرف همه چی از یک سال
    • سهامدار IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      102 7
      واقعا برای شما متاسف هستم که دارید نابخردانه بر زخم سهامداران زیان دیده نمک می پاشید. شما با چه منطقی دارید می گویید حباب و ... همین شرکت های بورسی اکثرشان محصولاتشان از پارسال تا الان 100 تا 400 درصد گران شده والی سهام شان در بورس تا 80 درصد سقوط کرده است. این با کدام منطق و تحلیل اقتصادی توجیه می شود. خاک بر سر دانشگاهی که به تو مدرک داده و خاک بر سر ما که اقتصاددان ما شمایید.
    • سید مهدی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      58 2
      با عرض سلام .اگه این نظریه درست باشه بهتره زحمت بکشین از وزیر اقتصاد سوال کنین تاثیر فارکس بر روی اقتصاد چیه چرا کارشناس محترم بورس رو بزرگ میکنه ولی بورس که نقدینگی وسرمایه گذاری روتهدید نمی کنه
    • ایرانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      76 6
      خ.ا.ک بر سر این بهداصطلاح اقتصاد دان، یکی نیست به این مردک بگه، از روزی که بورس ریزش گرده، قیمتها حداقل ۳ تا ۴ برابر شده است و تا ابورس به ارزش واقعی خودش نرسه، افزایش قیمتها و تورم شدید تری در راه است.
    • حمید IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      73 3
      خودرو سازها تا دارن خرخره مردم رو میجوند ولی کسی صداش در نمیاد... خودرویی که 30 تومن هم ارزش نداره 180 تومن به مردم تحمیل میکنن... اونجا ولی افرادی مثل ایشون حرفی نداره
    • سید مهدی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      13 2
      البته حق میدم شاید اجازه بحث کارشناس ونشر مطالب درمورد فارکس رو نئاشته باشین..برا من جای سوال هست ؟؟؟؟؟؟.شما هم اگه متوجه شدین به من هم بگین
    • سید IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      23 8
      حتما شما مامور هستید چرا که میخواهید این افراد زیان دیده را به کف خیابان بکشید اما کور خواندید این دولت خیلی زرنگ که بخواد با حرفهای شما خام شود
    • علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      21 6
      راست میگوید شرکتی که نه تولید و بهروری دارد نه چیزی چرا بایست قیمت سهامش بشود چند برابر سهام خوب بایست سهامی باشد که سود سالانه آن به نگهدایش بیارزد. دوما نبایست به بهانه رشد قیمت سهام قیمت خودرو افزایش یابد این استفاده ابزاریست و گروکشی اسمش است اینها سم هستند برای اقتصاد ما بدون بورس فبلن آرامش بیشتری داشتیم این شرکت ها مردم را گروگان گرفتند تا از دولت باج بگیرند مینی که در زمان زوحانی کارگذاشته شده است
    • زیان دیده IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      48 5
      حرام خوار بیشعور تا امثال شما برای اقتصاد بیمار ایران نسخه می پیچید، وضع همین است. رانت، اختلاس و فساد مالی و........
    • بهنام IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      50 3
      آخه آدم بی سواد جبران چی اون پول هایی که از بورس خارج کردن و کجا خرج کردن لااقل نصفش و بیارن تو بازار . مملکت بی اسلام
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      61 7
      کثافت احمق دولت پول من را خورده حالا تو میگی نباید جبران کنه
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      53 5
      این از همون بی شرفای لاشخوره که بورسا به این روز انداخته الانم دلش میخواد بورس بدتراز این بشه تا سهامای مردما مفت تر از این بخره
    • احمد رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      44 2
      مجبوری این چرندیات بزارید به عنوان خبر. وآله این بنده خدا اگه از دل مردم خبر داشته باشه. یکی بهش بگه قیمت دلار سکه خونه ماشین تمام مواد غذایی. وتمام چیزها ده برابر شده واون بنده خدایی مثل من 80درصد از تمام سرمایم نابود شده تو این غارت خانه ای بنام بورس البته سرمایه ای که پارسال تا حالا ده برابرم ارزشش کم شده غیر اون 80 درصدی که بباد رفته. هر جای دنیا بود دولتی این بلا را سر مردمش می‌آورد تمام مسعولا تو زندان بودن مثل اینکه حقوق این به ظاهر استاد وتمام کارمندا را دوسال ندن. ووقتی میخوان حرفی بزنن یک بازاری بیاد بهشون بگه نمیشه بخاطر پرداخت حقوق شما به تمام مردم ایران فشار آورد. وهمه مردم حقوق بگیر نیستن. تو را به خدا حرفه‌ای این انسانهای بی سواد بخاطر زیاد کردن مخاطبان ن پخش نکنید. ودرد دل مردم بی پناه غارت شده را زیاد تر نکنید
    • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      34 3
      یکی نیس بگه ب قول خودتون 58 ملیون کد بورسی هی پس اینا مردم نیستن فک کنم خودت کشیدی پولتو بیرون
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      41 3
      اون موقع که دولت سهامشو تو قیمت بالا انداخت به مردم تو کجا بودی؟ اون موقع که دولت برای کسری بودجه ش به بورسیا اوراق میفروشه تو کجایی؟ لابد دکترای اقتصاد هم داری؟اونم از دانشگاه هاوایی؟مجازی؟ نخبه
    • مانی IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      41 3
      مردک بی سواد یه نگاهی هم به افزایش بی ضابطه ملک.طلا.دلار.خودرو بنداز اینا رو هم بورس باعث افزایش قیمتش شده.ضمنا ما الان حدود50000000میلیون نفر بورسی یعنی حدود 60درصد از جمعیت کشورداریم.سیاستهای غلط امثال شما به اصطلاح اقتصاددانان و فساد مملکت باعث این وضعیت افتضاح شده لطفا سرتو از زیر برف بیار بیرون و واقعیتها رو ببین بورس تو همه کشورها وجود داره و بورسی ها که سود های کلانی از بورس می برن و تورمی هم ندارن لطفا اونها رو هم تحلیل کن بی سواد.من هشت واحد اقتصاد خوندم از تو بهتر می دونم درد اقتصاد ایران چیه
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      41 1
      سهام دارن نبودن حقوق مفتی که مگیری یک سال عقب افتاده بوو
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      34 1
      بی عقل قلب تپنده اقتصاد بورس حتما تو‌کار فروش تخم مرغ میخواهی تخم مرغها تو بفروشی کیلویی ۱۰۰۰۰۰۰۰ تومان
    • حسبن IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      16 1
      شما جیب سهامدار را نزنید جبران خسارت پیشکش.کارشناس محترم جبران خسارت سهامداران مگر به این سادگی است خسته نباشی .
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 46
      تونی که سهام میخره باید فکر ضررشم بکنه.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 48
      دوستانی که کلمات رکیک بکار میبرنداگه شم اقتصادی تون هم در حد ادبتون باشه حقتونه توی بورس نابود بشین.تو که از بورس سر در نمیاری چرا سهام میخری؟بورس هم سود داره هم ضرر.چگونه سهام‌خریدن مهمه.منم سرمایه گزاری کردم ولی ضرر نکردم.هرچند سود آنچنانی هم نکردم.ادب مرد به زن دولت اوست
      • مهدی IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        39 0
        الاغ جان حالیت نیست ...نزن.بورس تو همه جای دنیا هست ولی هیچکدوم مثل اینجا نیست.
      • رضا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        19 4
        چند کلمه مامان عروس...گمشو خفه
      • مانی IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        27 1
        عقل کل اصلا فهمیدی این مثلا اقتصاد دان چی بلغور کرده واسه خودش مثلا بورسی هستی ما نمی گیم بورس همش سوده بله ضرر هم پاش هست ولی بشین یه بار دیگه چرندیات این بابا رو بخون نکنه خودشی؟
      • hassan.shiri54 IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        3 1
        باسلام درسته بورس ضرر هم دارد سودهم داره اما نمیشه یه عده قلیل از رانت اطلاعاتی استفاده کنند از مردم هم دعوت به بورس کرده و خودشون پواسون را خارج نموده و مردم را گرفتار کنند یه عده خاص سود کنند و اغلب مردم عادی که به دعوت دولت روحانی سرمایه اش را به بورس آورده همش ضرر کنند . این انصاف نیست این عدالت نیست!
      • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        0 7
        این آقا راست میگه وقتی همه دنبال مال مفت میرن ومیخوان راحت و آسان پول در بیاورن حالا حقشونه که این بلا سرشون بیاد عاملان این وضعیت اقتصادی شما بورسی ها هستید و حالا چرا باید حق ما مردمی که به بورس وا رد نشديم را به شما بدهن خود کرده را تدبیر نیست از قدیم گفتن نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد حالا هم بشینید فقط غصه بخورید که دوباره همچین کاری نکنید کاری که شما ها کردید هیچ فرقی با نزول نداره، حرام خورهای نزول خور،،،،، حقتان است ان شاء الله که از این بدتر سرتان بیاد.
      • ح IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        3 0
        دوست عزیز شما که سواد مالی داری باید بهتر از هر کسی بدونی که در دنیا بابت سپرده بانکی باید کارمزد پرداخت کرد ولی در ایران سودهای آنچنانی میدهند بله سهام بالا و پایین دارد و نه اینگونه و نه اینکه دولتها درآمد خود را از جیب سهامدار بدست آورند . در دنیا توان مالی شرکتها از بورس تامین میشود ....
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      28 2
      واقعا هر چی به هنچنین کسایی بگی کم گفتی مردم دیکه مگر ملت چقدر جمعیتشه که ۶۰ ملیون ازش زندگیشون دولت بیشرف روحانی برد این شخص از اون کسایی که جیب مردم تو بورس غارت کردن
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      26 4
      الاغ دوپا هم دیدیم
    • هاشم IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      24 1
      نشد داداشی نشد این دروغو که گفتی راست بود دولت روحانی مردم را به بورس دعوت کرد وگفت همه چیزتان را به بورس بسپارید ۶۰ میلیون کد سهامداری ایجاد شد جیب ملت را زدند ۵۶۰ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشت کردند حالا وعده وعیدها هم اجرا نمی کنند هیچ یک وام هم به زیان دیده ها نمی خواهند بدهند خیلی عجیب است این مردمی که از آن نام می برید همان ۶۰ میلیون زیان دیده هستند از مریخ نیامدند
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      33 2
      معلومه که هیچی نمیدونی، نمیخوام توهینت کنم، ولی از خدا میخوام تو هم بدرد همه این سهامدار ها گرفتار بشی، بطوریکه آسیب جدی ببینی، بعد ببینی دولتی که سیتا رو بما 3250 تومن فروخت الان 900تومنه،وارسی که 3000تومن فروخت الان 1100تومنه،پالایشی که 10000تومن فروخت الان 7000تومنه، چقدر بما ظلم شده. خدایا تو شاهد باش، ما جایی برای تظلم خواهی جز تو نداریم
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      22 1
      آقای بهرامی، چرا اون موقع سکوت کرده بودید ؟؟؟؟ حالا زبون باز کردی؟ بالاخره باید یک جوری ضرر و زیان سهامداران بورسی جبران بشه. مگه گناه سهامداران بورسی چی بوده که سرمایه خودشان را وارد بورس که درحقیقت موتور محرکه ی اقتصاد کشور بوده و هست وارد کردند. خوب بود بجای سهامداری در بورس می رفتند دلار ، سکه ، طلا ، خودرو ، ملک و ... می خریدند که قیمت هریک سر به آسمان می کشید ؟؟؟؟؟ پس گناهی مرتکب نشدند بلکه هدفشان کمک به اقتصاد و مملکت بوده .
    • مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      18 0
      آقای کارشناس الان بیش از ۷۰ درصد مردم به نوعی در بورس چپاول شده اند، این مردم ایران هست ، شما اون موقع که مردم ساده لوح رو بیش از ۷۰ درصد این دولت جمهوری اسلامی غارت کرد کجا بودید ، دزدی بزرگتر از این بود ، حالا این تورم رو بهانه کردن که زیان مردم داده بشه ، نه آقا این دیگه یک حقه جدیده ، اینها عرضه مملکت داری رو بلد نیستند
    • رضا بیک محمدلو IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      21 0
      اینکه نباید حمایت مصنوعی کرد حرف درستیه، اما اینکه دولت جیب سهامداران رو هر بار به یک بهانه ای خالی می کنه رو باید کی جلوش رو بگیره؟ یکبار با فروش سهام های پالایش و دارا یکم- بعد با اوراق و اجبار به صندوق های سهامی برای خرید- بعد با خراب شدن سیستمهای نرم افزاری در هنگام صعود بازار- الانم عرضه های اولیه به از مردم بهتر میدن- البته بداشون رو به مردم میندازن- چون همئنطور که در استدلالهای مسخرهشون گفتن مردم سواد بورسی ندارن و بیخودهاشون رو بهشون میدم خوباشون رو به صندوق ها و از ما بهترون!! یکی هم مثل این بی سواد پیدا میشه که نمی فهمه 600درصد رشد معنی میده اما ضرر ته تهش کل سرمایه هم نابود بشه میشه 100%!!!! ظاهرا دولت به ایشون و امثال این ماموریت داده زمینه رو فراهم کنن که حمایتی از بورس نشه. وگرنه اصل قضیه درسته
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      10 0
      رایت میگه،ماشین ارزان به نوچه های دولت دادن اونها با چندین ملیون اضافه فروختن تورم نداره😂😂😂😂
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      18 1
      دولت مردم را فقط بازیچه خود می‌داند تازه اگر بتونه باز دست تو جیب ملت می‌کند چه بورس باشه چه اوراق چه هرچی باشه
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      27 0
      خدا لعنت کند هاشمی رفسنجانی ملعون رو که حسن روحانی کذاب، دزد و خائن را تو پاچه ملت کرد که چنین بلایی سر بورس در آورد.
      • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        6 0
        الهی آمییییییییییییییییییییین
      • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        4 0
        اقای نظردهنده جواب را گرفتیددیگرنظربی منطق ندهیداگراین ملت بخواهدضررشان راازدولت بگیردراحت می توانددولت چیزی نداردهمه اموال مال ملت است
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      22 1
      واقعا نشان دادی ک الاغ ها و گاوهای مملکت ما حرف هم می‌زنند تو یک الاغ در جلد انسان ک با پارتی رفتی و ی پست گرفتی احمق
    • امیر IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      20 2
      آقای کارشناس اون موقع که دولت مردان و خیلی از به اصطلاح کارشناسان همچون شما مردم به بورس دعوت کردین کجا بودین؟؟ خواب تشریف داشتین؟؟ یا طبق معمول نون به نرخ روز خورین ..
    • رضا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      19 1
      لعنت خدا بر تو و تمام کارشناسای آشغال بورس
    • بهزاد IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      17 0
      مردم کیا هستند اکثر مردم توی بورس این کارشناس نمی تونه در مورد مردم تصمیم بگیره با ۸۰ درصد زیاد توی بورس باید چیکار کنیم هرکه از راه میرسه از مردم مایه میزاره مگه شماها مردم را به بورس دعوت نکردید مگه شماها به ۱۰ برابر قیمت یک سهم را به مردم ننداختیدحالا چی شده که از طرف مردم تصمیم میگیرید این کارشناس چیکاره مملکته
    • محمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      9 0
      از انسانیت بویی نبردی که اینجور از رنج ۶۰ میلیون ایرانی که در بورس خونه خراب شدن لذت میبری. شاید نوعی جنون در تو باشه. مثلا نوعی آزار در کودکی
    • چرا‌ چاپ نمیکنی بی شرف IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      8 0
      اونی که فرستادم چاپ کن. این کارشناس یک خیانت کار وطنفروشه
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      8 0
      گاو پیش کارشناسی مثل تو لنگ میندازه
    • مرتضی محسنی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      12 0
      سلام من سهامداری هستم با هشتاد درصد ضرر یعنی من باید قربانی مردم شوم؟؟کماینکه شده ام شده ام یک ساله شده ام و پولم به باد رفت دهنتو گل بگیر . منم گل می
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      به قول حضرت امام خمینی خیلی خری
    • ناشناس IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 1
      مدرکتو کجا گرفتی؟تو کدوم کشور زندگی میکنی؟از تولید چی میدونی؟از بازار سرمایه چی میفمی؟ دولت هیچ حمایتی از سهامدار نکرده،از بازار حمایت کرده که بتونه توش پول صندوق ملی از طریق اوراق دولتی به بودجه تزریق کنه،شک دارم اینم که گفتیم فهمیده باشی
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      18 0
      چند الاغ مثل شما با این نظرها مملکت را به روز سیاه نشاندید
    • محمد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 0
      عمده ترین مشکل مدیریتی اینست که شایسته سالاری در مدیریت کلان نیست ورابطه جای ضابطه را گرفته
      • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
        1 9
        دوستان ادب را رعایت کنید. اون موقع که در عرض یک ماه سرمایه تان در همین بورس چند برابر میشد و خیلی از شماها در همین موقع پول های مفت کاسب شدید،باید فکر این روزها هم می بودید.
    • نادری US ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      تو اقتصاد خوانده ما نخوانده آقای به اصطلاح دکتر هنوز هم این چرندیات را میگی که بورس باعث تورمه نفهم مس چرا از وقتی این بلا را سر بورس آوردن با منطق نفهمهایی مثل تو همه چی تو کشور قیمتش چند برابر شد و دلار که ۱۰ تومنی قیمتش شد ۳۰ تومن مرتیکه نفهم تمام سرمایه مملکت با نظرات احمقی مثل تو رفت خونه شد تو ترکیه و دبی و ارز دیجیتال
    • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      اول اینکه مگر ۵۲میلیون سهامدار مردم نیستند دوم مگر اون اقتصاد دانه‌ای نمی گفتند بورس باعث تورم است دوسال است پول ملت سوزاندند الان این تورم ۴۴درصدی از کجا آمده بی شک از دلارهای دلار و مسکن هستی
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      خوش به حال دزد پیر که جمع کرد و برد
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      این قبیل آدمها از خبرهای رانتی برخوردار بودند و سودهای کلان به جیب زدن، بیاد ضرب المثل سواره از پیاده خبر نداره ،یا مصداق احساس سوختن به تماشا نمی شود ،آتش بگیر تا بدانی چه می کشم....
    • سعید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 3
      به خدا مردم ایران لجباز ترین ادمای دنیا هستن ای کردی که لعنت بر خودت اخه چه ادم عاقلی تو این اوضاع بی پولی دولت میاد تو بورس!! ای کاش یکم منطق داشتین ولش کنین این بورس کوفتی رو
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      آقای اقتصاد دان مدرک کیلو ی بگیری تحلیل شما میشه این دولت قبلی که از اعتماد مردم سواستفاده کرد بیش از 50 میلیون نفر آمدن توی بورس الان بیش 70درص توی ضررند یعنی دوسال دولت کشور رو با سرمایه مردم توی بورس اداره میکردچه کسی باید جواب این مردم رو بده بخاطر سواستفاده دولت میدانید چقدر زندگی مردم متلاشی شد
    • منصور IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      آخه مردک بیسواد بیشعور با ورود سرمایه های کوچک به بورس دولت میتونه جلوی رشد تورم رو بگیره و سرمایه لازم صنایع رو تامین مالی کنه . تو احمق کجا این مدرک کذایی رو گرفتی
    • Iran IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 0
      بی وجود بی شرف مگه این سهامداران کیا هستن ؟ مگه همون مردم جامعه بدبخت فقیر نیستن که پس اندازشون رو بالا کشیدید کسی نمیاد از مسئولین بپرسه چرا مردم بیچاره رو به این روز انداختید ؟
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 1
      زیادی نخورید لطفاً . گاگول خان اگه که رابطه خطی بین بورس و تورم هست چرا تو یک سال و نیم گذشته که بورس نزولی بوده تورم خیلی بالا رفته و سیر صعودی داشته و همه چی ده برابر شده.
    • ناشناس IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      لعنت بر شماها که با بی سوادیتون سهامداران را نابود کردید قطعا خود شما از اونایی هستی که جیب خود را از پول سهامداران پر کردید.انشالله از گلوتن پایین نره چون آه ونفرین زیادی پشتشه . این سازمان بورس که خودش شده مرکز فساد ودزدی حالا شما ی کودن میخوای راهکار بهش بدی برای دزدی بیشتر خدا نابودتون کنه
    • ناشناس IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      الاغ اگه خودتت هم تو ضرر بودی چنین نظری می دادی احمق بی سوا د.....
    • کدخدا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      شما هیچی حالیتون نیست از خدابی خبر
    • کدخدا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 0
      شما هیچی حالیتون نیست از خدابی خبر
    • حجت IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      باورم نمیشه شما کارشناس اقتصاد باشید!!! یک بیسواد تحلیلش از بازار سرمايه خیلی بهتر ازشماست!!!معلومه خیلی از مرحله پرتی.
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      این خودش دلاله، میخواد آب رو گل الود کنه تا ماهی بگیره. چرا اون زمان دار و هوار نکردی که مردم به طناب پوسیده دولت تکیه نکنن.
    • اکبر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      6 0
      چی بلغور میکنی .من ومردم اعتماد کردیم .پالایشی ودارایکم با منت سر مردم گذاشته وتخفیف بیست درصدی داده تو ضررم .حرف مفت نزن بگو مردم تو اوج اومدن .بجز این که فریب دادن وجیب مردم رو زدن ؟؟؟
    • اکبر IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 0
      در ضمن بیش از نود درصد مردم رو با فریب و سهام ناعدالتی و بهانهای دیگه کشاندن تو بورس بدون هیچ پشتوانه ایی .اون موقع حرف مفت میزنی میگی اونایی که تو بورس منفعتی ندارند ضرر میکنن .
    • shahramkiaee IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      4 0
      بعله نوبت بورس که برسه همه صاحب نظر میشن متاسفم
    • نیکورز IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      چه اقتصاد دان بی سواد بورس محل خلق پول نیست این تورم به دلبل اقتصاد دانان بیسوادومدیریت بانک مرکزی که خلق پول کرده ودولت بی تدبیر است
    • روح الله ابولقاسمی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 0
      تف به ذاتت اشکال نداره ..بزار این بی شرفها هرچی میخان بگن دولت قول داده بود زیان سهامداران جبران بشه..فقط کافیه دروغ گفته باشه وبه حرف این مفت خورها گوش کنه همین مردم درسی به دولت دروغگو بدهند که با فریب مردم رای نیاره..هر چهار نامزد ریاست جمهوری که قول دادن بورس رو درست میکنن ..الان مسولیت دارن...اگر فکری نکنن و جبران نشه آخرین سال حکومت اینهاست...دیگه طرفداری نموده براشون نه داخل کشور نه خارج از کشور...منفور همه شده اند
    • TR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 1
      گاو چرونه نه تحلیلگر.
      • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        1 0
        باسلام هرالاغی اقتصاددان می‌شودکه روزگارماشده این
      • شعبانعلی IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        0 0
        صدرحمت به گاوکه ارزش ریالی ومعنویش ازآقای اقتصاددان بیشتره
      • مهدی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
        0 0
        کاربران محترم در مورد این نوشته بالا نظرات خوب ومورد تائید مردم ایران دادند.
    • TR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      ۸۰ درصد مردم پارسال سهامدار شدن با دعوت رسمی بزرگان مملکت و حالا تو باتلاق بورس گیر افتادن چون دولت ازشون دزدی کرده . تو اصلا تحقیق کردی چند تا کد بورسی داریم! خاک تو سر این خبرگزاری که تحلیل گرش تو هستی.!
    • روح الله ابولقاسمی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      به این مفت خور بگو مردشور خودتون اقتصادتون...وبورستون رو ببرن خدا پدر اون رو بیا مرزه که ارز دیجیتال رو اختراع کرد که شما کفتارها دستتون به هم جاش نرسه ونتونید دخالت کنید پولمون رو میریم....میدیم آقای ایلان ماسک بخوره پولدارترین مرد جهان بشه...شما هم برید خاک برسرتون بکنید تمام دنیا ..صحبت میکنن سرمایه جذب بکنن اینها زر میزنن همه بروند...اشکال نداره داداش...مردم هم بلد هستن چیکار کنن..اگر پول تو بورس بود...هم مالیاتش گیر دولت میومد...هم کارمزدش...هم روش نظارت داشت مردم پولشون رو همون ماشین سکه ..دلار . زمین میخرن ..وفارکس ..بیت کویین تبدیل میکنن...حالا ببینید کی ضرر میکنه مردم یا دولت
    • امیر IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      این درازگوش جزوهمان ۴۰درازگوش که در دوره ملعون روحانی تز دادن که بورس برای اقتصاد مضر است هستن.به قول دوستان ارابه های مرگ ۲کارخانه بنجل سازی قیمت لگن هاشون از ۵میلیون به ۱۷۰پراید وپژوپارس از ۱۵میلیون بع ۳۵۲میلیون رسیده ایا سهم سهامدار صعود ۱۰۰۰درصدی کرده جواب خیر است خساپا ۱۲۰وخودرو به ۱۷۹رسید این است گرفتاری این مملکت امده اند از بنیان تخریب کنن که کردن.وقتی دکتر ومهندس وپرفسور کیلویی شد مدرکش وهر بی سروپایی از هرجا توانست مدزک خرید نتیجه اقتصاد ان کشور میشود خریت
    • M IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      زمانی که بورس در سال ۹۹ روندش صعودی شد . ۲۰ تا از کارشناسهای به ظاهر اقتصاددان نامه زدن و گفتن رشد بورس باعث تورم میشه و بعد از ریزش بورس در مردادماه هرچقدر بورس افت میکرد تمام اجناس روز به روز گرانتر میشدند ولی دیگه خبری از ان کارشناسها نبود
    • علی IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      بیش از 50 میلیون ایرانی سهامدار بورس هستند از کدام مرد صحبت می‌کنید؟!
    • مجتبی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      بهرامیه ز سهامداران میخان پولهاشون دزدیده شده برگرده
    • محمود IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      دانشمند الاغ شما نگران نباش دولت پول سهام دار خرد را با کلی تبلیغ و زحمت برای جبران کسری بوجه بالا کشیده یه آبم روش و هیچ قدمی برای سهام دار غارت شده نمیکنه و توی الاغ خوب میدونی که اگر بخواد حمایت کنه هم هیچ پولی هم در بساط نیست
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      چه شیری خوردی تو دیگه
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای با سواد اول ببین بازار سرمایه چقدر عضو داره بعد حرف بزن. آقای دکتر! چند درصد مردم سهامدار ند؟ اون وقتی که دولت از همین بازار سرمایه مشکلش رو حل می‌کرد شما کجا تشریف داشتید؟ اون موقع به مغزتون نرسید بگید حق ندارید برای حل مشکل باقی مردم،، سهامداران بورس را قربانی کنید سرمایه زندگی آنها را که حاصل یک عمر تلاششون بوده را به باد فنا بدهید؟ آقای منتقد! بعضی از سهم ها تا 70 درصد ریزش داشتند. میفهمی یعنی چی؟ یه سرمایه یه نفر که حاصل یه عمر تلاشش بوده 70 درصد از بین رفت. حالا بهتره سکوت کنی و فکر کنی که الان چند درصد مردم کشور درگیر بازار سرمایه هستند و این حرفی که من زدم آحاد جامعه رو در بر میگیری یا نکنه. یلی دلم میخواد بدونم مدرکت رو چجوری گرفتی.
    • علی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      مردکه خیلی خر،تو این یکی دوساله دولت سوده سهام داران رو خوره،همن مردم سهام دار بدکار شودند
    • علی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      این کارشناس مثل روحانی تاز از خواب روز جمه بلند شود داره زر میزنه
    • نیما IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      سهام شرکت‌های ایرانی در قیمت پشگل بز هست اگر ایمان دارید به تجارت آزاد اجازه بدهید یک سرمایه دار آمریکایی مانند ایلان ماسک کل اقتصادتان را بخرد. کار را بجایی رسانده اید که اقتصاد و دارو ندار ایران را یک نفر می‌تواند بخرد واقعا محشر کبری کار کرده اید. البته یک چیزی هم هست که شرکت‌های دولتی به علت چاپیدن بوجه دولتی همیشه آمار زیان ده به مجامع بورسی می‌دهند و سرمایه سهامدار را حاپلو می‌کنند در ایران که کشور اسلامی فکر نمی‌کنم در هیچ جای دنیا اینقدر حرامخواری باشد. البته تو دنیا هم شاید هست ولی با قانون جلوشو گرفتن ولی متعسفانه تو ایران چنین قانونی هم نداریم. قانون عدم شفافیت و حرکت در خلاء آمار غلط اختلاس و رانت و دزدی نهادینه عمیق شده است.
    • IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      بروبمیربااین نظردادنت .بروگوسفندبچرون .حیف گوسفند.توچه حالیته میای نظرت رسانه ای میکنی تو.خانواده خودتم نمیتونی کنترل کنی حرف حرف یکیزدیگه درمنزلته اونوقت میای اینجاشروورمیگی برواتش خودت بزن هم خودت هم اون خانواده ای که تودران هستی راحت کن بااین طرزفکرت
    • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      دولت بجای دخالت در بازار سرمایه بهتر است راه های دلالی و سوداگری در ارز،خودرو،طلا و مسکن را با مالیات بر عایدی سرمایه مسدود کند و نقدینگی را به سمت بورس و تولید هدایت کند .
    • ح IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای محترم کشورهایی که بازار سرمایه فعال هست و مردم در آن سهامدارن اقتصاد موفق‌تری داشته و دارند مثل ژاپن سهام باعث بهبود عملکرد شرکتها میشود و توان مالی آنها را بالا برده نتیجتا ضد تورم و باعث یک اقتصاد سالم میشود. اگر در این چند سال سهامداران ضرر کرده اند و دولت‌ها به دروغ قصد حمایت از آنها را دارند دلیل تورم نیست . آقای محترم تورم ریشه در سودهای بالای بانکی تحریم و عدم امکان صادرات و واردات کالا با قیمتی چندین برابر است . وارداتی که در دست یک عده افراد خاص می باشد که هم باعث گرانی کالاها میشوند و هم پایه پولی کشور را ضعیف میکنند. لطفاً سرتان را از زیر برف در آورید آقای به اصطلاح کارشناس
    • کامران IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      احمق جان،کثیف جان ۵۰ میلیون کد بورسی متعلق به همین مردمه سرمایه ی همین مردم فدای کسری بودجه ی کشور شد حالا حق ندارن حداقل همون پول خودشون که چقد از ارزشش کم شده را برگردونن؟چقد بی وجودید شما
    • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      تف به شرف نداشتت، قلم به مزد بی سواد بی همه چیز از کجا، پول می گیری تا نمک به زخم مردم بپاشی، مردم را تحریک کنی،تا کشور را به آشوب بکشی؟؟ به نظرم دستگاههای امنیتی باید پیگیر فعالیت این قبیل افرادی که سعی می کنند،مردم را ناراحت کنند وجو جامعه را به هم بزنند باشند.
    • وطن ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      بابا کارجناس انگار بی خبر حقوق خودت ما بورسیها داریم میدیم دوساله داریم نصف بیشتر بودجه پرداخت میکنیم .
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آخه نادان اقتصاد نادان گند بزنن به اون دانشگاهی که تو توش درس خوندی وقتی دولت روحانی حرومزاده و او دلپسند خائن سر مردم کلاه گشاد گذاشتن کجا بودی این اا ها بخوری
    • منصف IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      ای سر در اون دانشگاهی که به تو مدرک داد را باید گل گرفت. برو ببین کشورهای دیگه چطور از بازار بورس برای کنترل تورم و نقدینگی استفاده میکنن. و رونق تولیدشونو از بورس میکشن بیرون. ضمنا سهامداران بورس همون مردم هستن. طبق آمار، به ازای هر خانوار یک نفر سهامدار متضرر هست. این یعنی نان آور همه خانوارها در بورس به خاطر نظرات صد من یه غاز امثال شما ضرر کرده
    • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      تک بعدی نگر و مغز فندقی میباشد.خدا را شکر که با نظرات ابدوخیاری ایشان یه دسته سبزی هم نمی دهند.غازچرانه
    • مهرزاد IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای به ظاهر کارشناس اقتصادی بیش از یکسالی است که بورس شرایطش خراب شده آیا تورمی دراین یکسال در جامعه نداشتیم تورم کمر مردم را خرد کرده بهتراست چشمهایتان رابه حقیقت باز کنید
    • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای به ظاهر کارشناس اگه دولت با رونق دادن بورس باعث ایجاد تورم بشه که نه برای سهامدار خوبه نه برای ملت حرف ما سهامدارن خرد حمایت دولت از جاییه که به راحتی داره مالیات هنگفت میگیره بورس جایست که می‌تونه تمام سرمایه های سرگردان و خرد مردم رو به جای دلالی و ایجاد تورم یا ساکن نگه داشتن به سمت تولید سوق بده حرف ما اینه که دولت با نظارت دقیق خودش جلوی یک عده از حقوقیهای لاشخور رو بگیره به سود سازی شرکتها کمک کنه شفاف سازی از سوی شرکتها رو سخت پیگیر باشه تمام کسانی که خیانت کردن رو به قوه قضاییه معرفی کنه و بعد از رد مال به سزای اعمالشان برسونه
    • مهرزاد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      این سایتها مقصرند که صحبتهای افرادی نادان را پخش میکنند مملکت را تورم کمر شکن فرا گرفته حالا این آقا برای خودش....
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      لعنت بر پدر و مادرشان....تا آخر عمر کسانی رو که باعث بدبختی من در بورس شدند کسانی که تبلیغ به سرمایه گذاری در بورس می کردند را مورد لعنت ونفرین قرار خواهم داد.... اگر خدایی هست حساب ی هم هست....لعنت بر پدر و مادر روحانی، لعنت بر پدر و مادر دژپسند و....
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      خدایا اگه وجود داری همینطور که با روح و روان ما بازی کردن عذاب روحی بر سرشون نازل کن مسببین این همه بدبختی که رو سر ملت آوردن. خدا لعنتت کنه روحانی ان شاءالله به درد بد بمیری روحانی و دژپسند بعد از سالها عذاب سخت
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      خدایااین دیگه ازگجاپیداشد شماراکی اجیرکرده مردم فیب بدی
    • مجد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      با سلام اول اینکه حدود دو سوم مردم دوسال اخیر سهمدار بورس شدن از یه میلیون تا یه میلیارد بلکم بیشتر پول اوردن خیلیا به ضرر فروختن خیلیا هم ضرر سنگین هستن توی همین دوسال اخیر بببنید اجناس چقدر گرون شدن این کارشناسها از گرونی چرا حرف نمیزنن پول مردم رو توی بورس کی خورد دولت حالا جبران کنه چی میشه تازه اگرم جبران کنه اصل پولشون ب گرده بازم ضرر هستن با این تورم و خواب پول همه چی توی ۳سال اخیر ۱۰برابر شده اصلا چیزی نداریم که چند برابر نشده باشه من موندم حساب ساده ریاضی میگه تورم چند صد درصدی چجوری اینا مبگن ۵۰درصد شما اگه خودت سهام نداری چیزی نگو چون درد مردمی که زیان دیدن حس نمیکنی
    • مجد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      شما ۴۰ساله توی این مملکت دیدی چیزی ارزون بشه جالبه محصول شرکتهای بورسی قیمتش هر روز گرونتر میشه ولی ارزش سهم بورسشون منفی ایا این بازار دستوری گرو کشی در بورس نیست همه اجناس هر روز گرون میشن سهم شرکتهاشون منفی مگه میشه اخه الان ما سهم با این تورم و دلار زیر ۲۰۰۰تومن نباید داشته باشیم الان شما حساب کن نسبت اموال شرکتی مثل ایران خودرو و توابعش به تعداد سهمش و بدهیش تقسیم کنید ببینیم چقدر میشه ارزش هر سهمش اصلا میتونید قیمت گذاری کنید روی فقط زمین و آجرهای دور شرکت مگه نمیگن زیانده هستن سهامدار راضیه بفروشن بقیمت روز شرکتهای بورسی رو پولشو تقسیم کنن ببینیم چقدر به هر کی میرسه .همین ۴تا کارشناس مثل اینا مملکت و به این روز کشوندن .یه بچه ۴ساله امروز با یه گوشی اندروید یه دنیارو میریزه بهم اینا شدن کارشناس
    • ح IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      این مرتیکه مزخرف کجا مدرک گرفته احمق عوضی پول مردمو دولت به جیب زده با برگردونه
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای محترم روزی که من باتبلیعات مسئولین کشورواردبورس شدم جهت کمک به اقتصادکشورم این کارراکردم ودوست نداشتم به کارهای دلالی واردبشم ووجدانم به عنوان یک مسلمان راحت بود ،اون موقع ارزش یک باب ساختمان مسکونی درشهرما حدود۲۰۰میلیون تومان بود،من با۸۰۰میلیون میتونستم ۴باب خانه خریداری کنم،الان همان خانه ها به قیمت ۲/۵میلیادتومان خریدوخریدوفروش میشه یعنی ۴باب خانه ۱۰میلیاردتومان ولی ارزش پول من دربورس شده ۴۰۰میلیون یعنی ۲۵برابرکمترشده،شما که انسانیدومسلمانیدوبه اصطلاح اقتصاددانیدچرااین نظرتان راروزاول به مسئولین رده اول مملکت نگفتید که من وامثال من به خاک سیاه نیفتیم والان بااین نظر آبکی غیرانسانی درحال پاشیدن نمک برروی زخممان هستید،بروید به فکرآخرتتان باشید که به خاطریک پست و مقام دنیوی اینقدرحق الناس میکنید و برایتان مهم هم نیست وای به حالتان.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      یا عاقلانه سخن بگو ، یا مودبانه سکوت کن
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      الهی مادرت به عزات بشین کارشناس به حق ناله های دل زینب من دعام گیراس
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      لعنت بر همتی
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 2
      فحاشی نهایت درماندگی است. عزیزانی که وارد بورس شدید اگر سود کلانی می بردید این سود را بین کسانی که وارد بورس نشده بودند، تقسیم می کردید؟ که حالاجور ضرر شما را دیگران بکشند؟ می گوئید ما فریب خوردیم کدام فریب؟ شما طمع کردید، مگر از آمریکا و اروپا به ایران آمده بودید و از اقتصاد فشل کشورمان بی خبربودید، کافی بود ببینید چرا هراز چندگاهی ارزش پول ملی سقوط می‌کند، قدرت خرید مردم کمتر می شود. وقتی مردم توان خرید ندارند وبا بدبختی زندگی می گذرانند کارخانه ها محصولات خودرا به که بفروشند، اول از همه بازار داخلی خودرا از دست می دهند، بعلت پایین بودن ارزش پول ملی قدرت رقابت با محصولات خارجی را هم نحواهدداشت، حالا کلاه خودتان را قاضی کنید کدام عاقلی وارد چنین مهلکه ای می شود، متاسفانه ما مردمی احساساتی هستیم به عبارتی خیلی زود جو گیر می شویم بعد که گرفتارخوش خیالی و توهم خود که شدیم همه عالم رو مقصر می دانیم، ازقدیم گفته اند خودکرده را تدبیرنیست. سرتون سلامت
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      این نظر دادن اقتصاد دانان پس چرا هیچ اتفاقی نمیفته ما که از سهاممون که بصورت غیر مستقیم هستش چیزی جز سود ناچیزی که سال یکدفه اتفاق میفته نمبینیم یعنی درآمد سهام ما در سال دوست هزار تومنه چرا چه کسی جوابگوست۵
    • مال باخته بورس IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      جناب تحلیلگر ۶۵میلیون نفرسهام دارهستن منظورت کدام مردمه کاخ نشنین ها؟؟؟
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      ای خاک تو سر احمقت کنند بی سواد تو کشوری که تو شدی اقتصاد دانش انتظاری بیش از این ۸۰ درصد ضرر کردیم تو بورس اجناس ۵۰۰درصد گرون شدن چی میزنی
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      این فرد اقتصادان نیست اقتصاد ندان است .آخر بازار بورس اگر فعالتر وحمایت بشود باعث رونق تولید وحرکت اقتصاد کشور می شود، تورم کنترل می شود.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      کل جمعیت ایران سهامدار هستند آخر آقای کارنشناس اقتصادی ،فقط بگو کجا مدرک اقتصاد گرفتی .چیزی نمی دانید حرف نزنید.
    • بلال IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      سلام آیا برعکس این موضوع درست است؟ یعنی آیا می توان حق سهامداران را فدای عموم مردم کرد؟؟ هر چند که بنظر بنده این وسط از اسم عموم مردم و یا سهامداران هردو شاید به نوعی دربازی سیاسی بهره برداری می شود!
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      امثال اینها که اقتصاد خوندن اگر دکتری اقتصاد بگی اول دبیرستان علوتجربی و ریاضی بخونه نمیتونه قبول بشه حتی یک کلاس احتمالا سوم راهنمایی هم با چند تا تک ماده قبول میشن.....
    • احم .ن IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      آقای اقتصاد دان ۵۰ میلیون سهامدار جز مردم نیستند . در واقع میخوای مردم رو تحریک کنی بریزند تو خیابان هرچه بدبختی میکشیم از امثال شما اقتصاد دانان است
    • ناصر IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      عزیز من به غیراز سهامدار حرفه ای ۵۰ میلیون مردم سهام عدالت دارن که مالباخته هستند اونوقت شما از قربانی شدن مردم توسط سهامداران میگید پس این ۷۰ در صد ملت که در بورس سها م دارند قربانی محسوب نمی شوند نکنه اصلا اینها را آدم حساب نمی کنید !
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      50میلیون کد بورسی هم فکر کنم مردم باشند واقعا این همه از مردم گفتید مردمان در کشور ماچه کسانی هستند
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 0
      خانه از پای بست ویران است،اینهمه پول که تبدیل به ارز دیجیتال میشه اگه بورس داخل رو امثال شما بیسوادا به حال خودش بزارید برمیگرده به داخل ودیگه لازم نیست هر وقت دولت بی پول شد دست توجیب مردم کنه. بورس راه خودش رو در دراز مدت میره ولی ضرر به سهامدار خرد میخوره که پولشو لازم داره. وگردن کلفتا هم میدونن چی میشه اخرش
    • احمد IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خوب بیشعور نفهم اونایی که تو بورس متضرر شدن همین مردم بی پناه بودن که به امید سرمایه گذاری تو بورس و کسب سود سرمایه هاشون از دست رفت پس بیسواد سهامدارن چه کسانی هستن؟؟! واقعا که..
    • US ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      وقتی پراید۵۵میلیون بود من خساپا۶۰۰تومن خریدم الان پراید۱۵۰میلیونی خساپا۱۶۰تومن شده یا شپنا۵۵۰۰تومن وقتی نفت بشکه ای۲۰دلاریود خریدم چطور شپنا۱۱۰۰تومن شد بانفت بشکه۸۰دلار ایا هیچ اقتصاددانی توجیه این ضرر منه سهامدار رادارد التماس تفکر
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      واقعا اقتصاد دان هایی مثل این استاد بزرگوار با نظراتشون مرزهای علم اقتصاد رو جا به جا کردن من در عجبم با داشتن نخبه های مثل ایشون ما چرا اقتصاد اول دنیا نشدیم
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      همین نظرات امثال این به اصطلاح کارشناسه که همه نقدینگی ملت رفته طرف ارزهای دیجیتال که هیچ تاثیری روی تولید و توسعه مملکت نداره و میلیارد میلیارد پول بی صاحبه که میره ترکیه سرمایه‌گذاری میشه
    • رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      آقای کارشناس این کری که تو میخونی حاصل زحمات و سرمایه ماست وگرنه باید می‌رفتی غاز می چراندی درضمن شاخص دو دویست بوده دلا هیجده هزار بود العان شاخص چنده دلار چقدر ....تو هشدار در مورد رانت بده نه به سهامدار بتازید....
    • تبنتدذ IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      جالبه،هرکی حرف میزنه میگه اشتباهات مسئولین، خب الان۴۰ساله اشتباهات، یعنی تواین مملکت چندتاآدم متخصص بدردبخورپیدانشده. همه مفتخورودزد.
    • رضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خدا وکیلی خجالت نمی کشید دو ساله مثل خر تو گل گیر کردید هنوز نمی‌دونید چکار کنید حالا ما مردم هیچ کشورهای دیگه چی راجب اقتصاد شما فکر میکنند بخدا که باید برید بمیرید
    • ناشناس IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      این حیف نون دیگ چی واس خودش. خب مرد ناحسابی این سهامداذان بورسی ک تو میگی 60 میلیون امثال منه سهامدار خرد مردم عادی هستیم دیگ. اون 25 میلیون جمعیتی ک باقی میمونن. امثال تو نزول خورا ورانت خوران.
    • مجید IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      سلام این عزیز احتمالاً پولش رو در جایی به غیر از بورس سرمایه گذاری کرده است. نگران اونجاست. باید از این عزیز پرسید که به نظر شما باید دولت چه کسانی رو حمایت کنه؟ این دوست عزیز حواسش نیست که بیش از پنجاه ملیون نفر با تشویق افرادی مثل همین آقا وارد بازار سهام شدن. صحبت این نیست که فقط از سهامداران حمایت کنید حرف سر این است که بسیاری از مردم با تشویق بزرگان این مملکت وارد یک منجلاب شده اند و حالا قصد بیرون آمدن دارند و نمی توانند.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      پس چرا سهامداران بورس را قربانی مسئولان بی مسئولیت سازمان بورس کردید
    • حبی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      چطوریه افزایش حقوق شماها تورم نمیاره ولی حمایت از بورس میاره؟ بعدشم منگل خان، حمایت از بورس نقدینگی رو جذب میکنه، وقتی من ۱۰۰ سهم بفروشم و یکی بخره، پول اون شخص جای پول منو گرفته، این کجاش تورم میاره؟
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خیلی عجیبه یعنی ایشون کارشناس هستند !!!!!!!!!!!!
    • رستمی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      واقعا متخصص فازت چیه.....زندگی همه جوان‌ها باهمون سیگنال هاتون بامدادان حالا فکرکردی....
    • ناشناس IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خاک عالم بر سرت دیگه مرد......نیستند فقط بدون خودتی
    • جواد شجاعی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      سلام بر سهامداران متضرر که همه زندگی خودرا برای نجات کشور از تورم ونزوئلا ی نجات دادند اما دولتی که جیب مردم و کارگرو بازنشسته را برای خاطرحفظ نظام فشل وفاسدچپاول کنند باید هرچه زودتر ضرروزیان این افراد را جبران کنند وگرنه روزی میرسد که به صغیر وکبیرتان رحم نخواهندکرد ضمنا این کارشناس حرف اش را صادقانه نمی زند باید بگویند دولت و سازمانها و مدیریت شرکت ها دست از دزدی سود شرکت‌های بورسی بکشد و شفافیت کامل را بر مسائل مالی شرکت‌های حاکم باشد که متاسفانه امیدی به این مسئولین کشور بس خیال باطلی است!!!!!
    • ایمان US ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      وقتی فردی تا این حد بیسواد باشد. که عنوان کند که بورس باعث تورم میشه انتظار بیشر از این نمیشه داشت.. وقتی صاحب نظران اقتصاد کشور از جمله همتی و... چندین بار اعلام کردن که بورس مانع تورم میشه. حالا یک فردی حرف جدیدی میرنه که بورس باعث تورم میشه.وقتی دلار ۱۸ تومان شد همین فرد گفتند باعث رشد دلار بورس بوده. الان که بورس یک سوم شده. بقول شما دلار باید ۶ تومان میشد. ولی در مقابل دلار ۳۰ تومان شد.من تعجبم از نشریه ست که اظهار نظر این فرد را منتشر کرده. حتییک فرد کم دانش هم متوجه میشود رونق بورس باعث جذب نقدینگی سرگردان جامع میشود. الان همین نقدینگی جذب اوراق قرضه شده سال دیگر میخواهین چکارش کنید در نهایت به دلار و سکه و مسکن حمله ور میشه.
    • احمد US ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      برو بیسواد. در دانشگاه آزاد مدرک مزخرفی گرفته جرت و پرت تحویل مردم میده. ادم حسابی پولی که از بورس رها شده در بالاها و اوراق قرضه تا الان ۳۰ درصد اضافه شده.تا کی این پول در بانکها زندانی میشه.همین مانده که در جامعه فلاک زوه ای افکار یکی مثل شما بسط داده شود. خاک بر سر کشی که از شما نظر خواهی کرد. من سهامدار نیستم ولی کارشناس ارشد اقتصاد از دانشگاه تهران دارم. متاسفم که شما را کارشناس خطاب میکنند.
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      فقط میتونم بگم خدا یکی ب یکی تونو لعنت کنه که ی مشت آدم بی سواد که فقط با رانت مدرک دکتری و اقتصاد گرفتن دارن ب مردم حکومت میکنن و همه رو نابود کردن امیدوارم آه مردم مظلوم و بی پناه دامن گیرتون بشه که نابودمون کردین
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      اگه ایشان تحلیل گر اقتصادی بودن بایستی مطلع بودن که رشد پول و کسری بودجه دولت عامل تورم هستند نه بورس واقعا به شما و این کارشناسان در پیتی