نجف - تحریریه - کیومرث یزدان پناه درو استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در یادداشتی به بررسی انتخابات عراق و جنگ سرنوشت ساز میان ایران و آمریکا پرداخت.

کشور عراق صرف نظر از همه مسائل و چالش های پیش رو، اینروزها با شور و حرارت خاصی خود را برای انتخابات گسترده پارلمانی آماده می کند. این انتخابات برای مردم عراق از اهمیت بسزایی برخوردار است.دولت فعلی عراق هم با رهبری حیدر العبادی تمرکز ویژه ای روی انتخابات نموده است. حساسیت های حاکم بر فضای سیاسی عراق را بخوبی میتوان در خیابانها و کوچه پس کوچه های شهرها و روستاها و مسیرهای انتخاباتی این همسایه مهم غربی کشورمان مشاهده کرد. از طرفی دیگر شرایط گذار این کشور از مرحله بی ثباتی به مرحله ثبات درصد قابل توجهی از مردم عراق را به کمیت و کیفیت انتخابات و نتایج آن در آینده ای نزدیک به خود مشغول کرده است. آرایش سیاسی گروهها و احزاب سیاسی در عراق با محوریت گروههای چهارگانه ذیل تا حدود زیادی مسیر انتخابی جریانات و گروههای سیاسی را روشن می سازد.
این چهار جریان برجسته که در ذیل آمده ، تجزیه و تحلیل روند انتخابات آتی در عراق و نتایج احتمالی آنرا بسیار حساس کرده است.
۱.جریان النصر .جریان وابسته به حیدر العبادی.نخست وزیر فعلی و چهره محبوب سیاسی مردم عراق ۲.جریان سیاسی الفتح .گزوه موسوم به الحشد.که از مقبولیت سیاسی و اجتماعی در خور توجهی بدخوردار است. ۳.جریان السائرون.جریان وابسته به مقتدا صدر.مرد بسیار پیچیده و مرموز سیاسی.مذهبی عراق ۴.جریان احنه گدهه - حکمه .وابسته به جریان حکیم البته در کنار این چهار چریان اصلی که بطور قطع سرنوشت سیاسی عراق را رقم خواهند زد، گروههای دیگری هم حضور دارند که تاثیر سرنوشت سازی در انتخابات عراق نخواهند داشت. انتخابات عراق صرف نظر از اهمیتی که در داخل این کشور دارد، اهمیتی مضاعف برای همسایگان خود دارد. در این میان اهمیت انتخابات عراق برای ایران خاص و بسیار پر اهمیت است. ترکیه و عربستان سعودی از دیگر کشورهای منطقه هستند که با نگاه خاصی انتخابات عراق را تعقیب می کنند. هر کدام از این کشورها هم توجیهات و دغدغه های خاص خود را مبنای ملاحظاتی خود قرار می دهند. علاوه بر این سه کشور ، رد پای امریکا بطور محسوسی در مسیر انتخابات پارلمانیرعراق دیده می شود. سایه پنهان قطر و امارات متحده عربی نیز در انتخابات عراق دیده می شود. آرایش متفاوت نیروهای برجسته سیاسی عراق نیز نشان از تاثیر پذیری آنان از خارج از مرزها می دهد. در این میان رقابت رودرروی ایران و امریکا در صحنه سیاسی عراق بسیار محسوس بوده و سایه سنگینی بر سر انتخابات پارلمانی عراق انداخته است. به گونه ای بخش قابل توجهی از تحلیهای رسمی کانالهای تلویزیونی عراق و کشورهای منطقه ، رسانه ها و شبکه های فعال مجازی متمرکز بر این جنگ سیاسی ایران و امریکا در عراق هستند. این کشمکش سیاسی تهران و واشنگتن در جغرافیای سیاسی عراق منجر به شکل گیری گروههای موافق و مخالف دو طرف در صحنه میدانی عراق شده و هر لحظه که به روز برگزاری انتخابات نزدیک می شود، رقابت دوسویه برای تاثیر نهایی در نتیجه انتخابات بیشتر می شود. لذا تحلیل این انتخابات، شیوه آرایش نیروهای سیاسی و د نهایت نتیجه احتمالی آن مستلزم بررسی های دقیق و ظریفی دارد که در بخش سوم مورد توجه قرار خواهد گرفت. دکتر کیومرث یزدان پناه درو پایان خبر/
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
کد خبر: 3306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =