مداخله امارات در جنگ سودان؟

شورای امنیت به تازگی یک سند ۴۱ صفحه‌ای را حاوی تصاویری از گذرنامه‌های اماراتیِ به‌دست‌آمده از شهری در سودان منتشر کرده که نشان می‌دهد با وجود آن انکار ابوظبی، امارات در سودان نیروی زمینی مستقر کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «The New Arab» نوشت، پیشنهاد هفته گذشته امارات برای ارسال کمک به مناطق درگیری در سودان، بدون اجازه دولت این کشور، انتقاد خارطوم را درپی داشته است.

ابوظبی از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا اجازه ارسال کمک‌های فرامرزی برای کاهش وضعیت وخیم انسانی در سودان را بدهد. با این حال، این اقدام باعث شعله‌ور شدن تنش‌ها بین دو کشور شده است و سودان امارات را به فراتر رفتن از حد خود متهم می‌کند.

سودان بارها امارات را به تشدید درگیری‌های جاری با ارائه تسلیحات به نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) متهم کرده است.

دولت سودان می‌گوید شواهد قانع‌کننده‌ای از این حمایت را با شورای امنیت به اشتراک گذاشته است. اما امارات همه اتهامات را رد کرد و آن را "مضحک" و "بی‌اساس" خواند.

با این حال، شورای امنیت به تازگی یک سند ۴۱ صفحه‌ای حاوی تصاویری از گذرنامه‌های اماراتیِ به‌دست‌آمده از عمران، شهری سودانی که اکنون تحت کنترل نیروهای مسلح سودان است، به دست آورده که نشان می‌دهد با وجود آن انکار ابوظبی، امارات در سودان نیروی زمینی دارد.

درخواست هفته پیش امارات، امیدها برای بهبود روابط دو کشور درپی تماس تلفنی ۱۵ ژوئیه عبدالفتاح برهان و محمد بن زاید را نیز کمرنگ کرده است.

Sudan's coup puppetmasters : The UAE – pulling Sudanese strings | Qantara.de

امارات چگونه در آتش درگیری‌ها می‌دمد؟

مرکز مطالعات خاورمیانه نوشت، حسام محجوب، محقق و تحلیلگر سیاسی، می‌گوید سودان کلید راهبرد امارات در آفریقا و خاورمیانه است؛ راهبردی که برای دستیابی به هژمونی سیاسی و اقتصادی این کشور خلیج فارس، و مهار آرزوهای دموکراتیک تلاش می‌کند.

به گفته محجوب، راهبرد امارات بر چهار محور استوار است که شامل مبارزه با هرگونه فرآیند دموکراتیک در منطقه، مقابله با نفوذ ایران و اسلام‌گرایان، تقویت قدرت اقتصادی، و گسترش نفوذ سیاسی خود بر منطقه است.

او افزود: «عملیات لجستیکی [امارات] در آغاز درگیری [سودان] برای تحویل تسلیحات به نیروهای RSF از طریق شبکه‌هایی در لیبی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، اوگاندا و از طریق شبه‌نظامیان حفتر و واگنر، و زیر پوشش کمک‌های بشردوستانه راه‌اندازی شد».

«افزون بر این، فعالیت‌های تجاری، مالی، تدارکات و روابط عمومی RSF در امارات انجام می‌شود. حتی سربازان مجروح RSF برای مداوا به ابوظبی منتقل می‌شوند.»

محجوب همچنین مدعی است که محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای RSF بنا به گزارش‌ها با هواپیمای متعلق به مشاور رئیس و یکی از خاندان حاکم امارات به چندین کشور آفریقایی سفر کرده است.

به گفته ابوذر الامین، تحلیلگر سیاسی سودانی، روابط امارات با RSF فراتر از درگیری کنونی است. وی خاطرنشان می‌کند که امارات از مدت‌ها پیش، از حمیدتی - که قبلا نیروهای RSF را به یمن فرستاده و حامی ژنرال خلیفه حفتر در لیبی نیز است- حمایت می‌کند.

«به قدرت رسیدن حمیدتی در سودان عمدتاً به حمایت ابوظبی نسبت داده می‌شود. دامنه این رابطه به سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، کنترل حمدی بر معادن طلای جبل عامر در دارفور و انتقال طلا به امارات و بازار جهانی نیز کشیده شده است».

در سال ۲۰۱۹، چهار سال پیش از آغاز درگیری ها، حمدی ۱۰۰۰ وسیله نقلیه را از امارات خریداری کرد که قابلیت تبدیل به وسایل تکنیکی مجهز به مسلسل را داشتند. این خرید از طریق Tradive General Trading، یک شرکت متعلق به خانواده «دقلو» مستقر در امارات، انجام شد.

مقامات سودانی، از جمله ژنرال یاسر العطا، معاون فرمانده کل نیروهای مسلح، می‌گویند امارات چیزی بیش از حمل‌ونقل زمینی را در اختیار نیروهای RSF قرار می‌دهد. گزارش‌های آژانس‌های اطلاعاتی و کانال‌های دیپلماتیک حاکی از آن است که امارات در حال اعزام هواپیما برای حمایت از RSF است.

پایان/

۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =