رکوردزنی تجارت میان روسیه و سازمان همکاری شانگهای

وزیر بازرگانی روسیه اعلام کرد که گردش مالی تجارت بین روسیه و سازمان همکاری شانگهای در سال گذشته به ۳۳۳ میلیارد دلار رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «تاس» به نقل از «آنتون علیخانوف» وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرد که تجارت متقابل روسیه و اعضای سازمان همکاری شانگهای (SCO) در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد افزایش داشت و به ۳۳۳ میلیارد دلار رسید.

این مقام ارشد روس در نمایشگاه بین‌المللی صنعتی Innoprom در شهر اکاترینبورگ این کشور اظهار داشت که در همین راستا سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در کشورهای سازمان همکاری شانگهای هم به ۱۰.۲ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود که «تقریباً به اندازه همین مقدار سرمایه گذاری وارد روسیه شد».

علیخانوف گفت: از نظر اقتصادی، کشور ما یکی از فعال ترین کشورهای عضو در این سازمان است.

سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد، شامل کشورهای چین، هند، ایران، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و آخرین عضو آن بلاروس می شود. همچنین چند کشور دیگر هم در نقش ناظر در جلسات این سازمان شرکت می کنند.

در حال حاضر ۱۴ کشور، از جمله مصر به عنوان تنها کشور آفریقایی، وضعیت شریک گفت و گوی سازمان همکاری شانگهای را دارند. این حالت به آنها اجازه می دهد تا به دعوت اعضا در رویدادهای تخصصی سازمان شرکت کنند.

رکوردزنی تجارت میان روسیه و سازمان همکاری شانگهای

اهداف این سازمان تقویت روابط بین کشورهای عضو و ارتقای همکاری در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و آموزشی است.

بلاروس یکی از آخرین کشورها می باشد که به صورت رسمی به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای در آمده است. SCO یک بلوک اقتصادی و امنیتی می باشد که بیشتر اوراسیا را پوشش می دهد و بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است.

هفته گذشته، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان گفت که استفاده از ارزهای ملی در شهرهای روسیه و دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای از ۹۲ درصد فراتر رفته است.

وی یک بار دیگر پیشنهاد مسکو را برای ایجاد مکانیزم مستقل برای تسویه پرداخت ها در سازمان همکاری شانگهای تکرار کرد و افزود که تلاش های مشترک وزرای دارایی و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو به تقویت روابط تجاری و سرمایه گذاری در این گروه کمک کرده است.

پایان/

۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =