پیامدهای تمام‌نشدنی طوفان الاقصی

یک استاد دانشگاه کویت معتقد است که عملیات «طوفان الاقصی» سبب شکل دهی به افکار عمومی جهان در حمایت از فلسطین، از بین رفتن قدرت بازدارندگی رژیم اشغالگر و شکست دکترین نظامی آن به همراه ایجاد شکاف در جبهه داخلی اسرائیل شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» در گزارشی به قلم «عبدالله خلیفة الشایجی» استاد دانشگاه کویت درباره دستاوردهای هفت ماهه جنگ در غزه نوشت، از مهمترین دستاوردهای عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین و جنگ کشتار جمعی رژیم صهیونیستی، از بین رفتن روایت های مورد نظر اسرائیل است.

اکنون واقعیت ها جدیدی رخ داده که نشان می دهند تنش ها پس از عملیات طوفان الاقصی مانند قبل از آن نخواهد بود. همچنین از برجسته ترین دستاوردهای طوفان الاقصی، شکل گیری افکار عمومی جهان درباره مصیبت های مردم فلسطین و وحشی گری های رژیم اسرائیل است. مردم در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی با تظاهرات میلیونی خود همدردی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند. دانشجویان و نخبگان در دانشگاه های نیویورک، کلمبیا، هاروارد و .... دست به تظاهرات زدند. این موضوع سبب بیداری و شکل گیری واقعیت و وضعیتی جدید در همدردی با درد و رنج های مردم فلسطین شد.

از سوی دیگر ورود پلیس آمریکا به دانشگاه های آمریکا و بازداشت بیش از ۲ هزار دانشجو و نخبه دانشگاهی به چهره آمریکا لطمه وارد کرده است و نشان داد ادعای این کشور مبنی بر دفاع از حقوق انسان و رعایت آزادی های بشری ادعایی پوچ و توخالی است.

پیامدهای تمام‌نشدنی طوفان الاقصی

همچنین عملیات طوفان الاقصی نسل جوان کشورهای عربی را آگاه کرده است و اکنون آنان مخالف اشغالگری و وحشیگری های رژیم اسرائیل در سراسر جهان هستند.

عملیات طوفان الاقصی این روایت و ادعای رژیم اسرائیل را که تنها دموکراسی خاورمیانه است و ارتش این رژیم اخلاق مدارترین ارتش و دستگاه اطلاعاتی موساد مجهزترین دستگاه اطلاعاتی آن می باشد، از بین برد.

به نوشته این استاد دانشگاه کویت، عملیات انتقامی «وعده صادق» ایران و شلیک ۳۳۰ موشک بالستیک، پهپاد و ... به سوی سرزمین های اشغال شده و هدفگیری این موشک ها از سوی سامانه های دفاعی آمریکا، فرانسه، اردن و انگلیس و رسیدن برخی از این موشک ها به اهداف نشان داد که رژیم اسرائیل دیگر دارای قدرت بازدارندگی نیست و به تنهایی نمی تواند در برابر حمله های موشکی مقاومت کند. مشخص شد که این رژیم به ائتلافی بین المللی احتیاج دارد تا از این رژیم پشتیبانی کنند.

این موضوع نشان می دهد عقب نشینی آمریکا از منطقه و انتخاب رژیم اسرائیل به عنوان یک نماینده قابل اعتماد و ائتلاف سازی با کشورهای عربی خیالی بیش نیست. درواقع عملیات طوفان الاقصی اصول ادعایی رژیم اسرائیل و آمریکا را به سراب تبدیل کرده است به نحوی که هر دو مولفه دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کنار دیوار حائل هم نتوانستند مانعی در برابر این عملیات باشند.

پیامدهای تمام‌نشدنی طوفان الاقصی

معضل نتانیاهو که متهم به فساد مالی و خیانت در امانت شده بود اکنون افزایش یافته است. او اکنون در اهداف جنگی خود هم شکست خورده و نتوانسته است جریان حماس و گروه های مقاومت را شکست دهد، گروگان های اسرائیلی را آزاد سازد و آینده امنیت این رژیم را تامین کند.

دکترین نظامی این رژیم در نتیجه طوفان الاقصی شکست خورده و این رژیم قادر نشده است جنگ را به سرعت به پایان برساند. به همین دلیل اکنون در داخل محافل سیاسی و جامعه این رژیم شکاف هایی رخ داده و جبهه داخلی دچار گسستگی شده است و مخالفان نتانیاهو خواستار برکناری وی و دولت فاشیسم و افراطگرای وی هستند. در واقعیت نتانیاهو به پایان حیات سیاسی خود رسیده و او در آستانه محاکمه و ورود به زندان قرار دارد.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29519

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =