اختلاف ارضی ونزوئلا- گویان، فرصت «تجاوز مسلحانه» آمریکا

کاراکاس، دولت گویان را «گروگان» شرکت نفتی آمریکایی اکسون موبیل (ExxonMobil) خواند و هشدار داد که اختلاف ارضی میان دو کشور همسایه می‌تواند توسط واشنگتن و برای «تهاجم مسلحانه» مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، وزارت امور خارجه ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای از مقام‌های گویان خواست که اقدامات غیرقانونی در منطقه مورد ادعا (اِسکیبو/ Esequibo) را متوقف کنند و برای حل‌وفصل اختلافات ارضی پای میز مذاکره بنشینند.

در این بیانیه که توسط ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در صفحه کاربری او در توییتر منتشر شده، آمده است: ونزوئلا بار دیگر از دولت گویان می‌خواهد که از رفتاری که تابع منافع شرکت اکسون موبیل است، دست بردارد، نظامی‌سازی منطقه را متوقف کند، به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و پای میز مذاکره بنشیند، چنان که طبق توافق ژنو ۱۹۶۶ و حقوق بین‌الملل موظف به آن است.

کاراکاس این بیانیه را در رد بیانیه گویان منتشر کرد که در ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر ماه) منتشر شد و در آن، جورج تاون (پایتخت گویان) از قصد خود برای فاصله گرفتن از توافقنامه ژنو خبر داد.

ونزوئلا موضع گویان را «متکبرانه و خصمانه» توصیف کرد و عزم این کشور برای رد هر گونه گفت‌وگو و مذاکره را بزرگ‌ترین مانع برای دستیابی به راه‌حلی در چارچوب حقوق بین‌الملل دانست.

دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در جریان سخنرانی در نهمین دوره اجلاس گروه پوئبلا (Grupo de Puebla/ یک انجمن سیاسی و دانشگاهی متشکل از نمایندگان سیاسی چپگرای آمریکای لاتین و جنوب اروپا که در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۹ در شهر پوئبلا مکزیک تاسیس شد) اعلام کرد دولت ایالات متحده از اختلاف ارضی که ونزوئلا و گویان برای بیش از یک قرن بر سر منطقه اسکیبو داشتند برای برنامه‌ریزی تجاوز به کاراکاس استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: ما از این فرصت استفاده کرده و اینکه فرماندهی جنوبی آمریکا چگونه آن منطقه جغرافیایی (اسکیبو) را سرزمینی با موقعیت عالی برای حمله به ونزوئلا در نظر گرفته است، نکوهش می‌کنیم. این یک تجاوز مسلحانه به کشور و علیه تمام آمریکای لاتین و کارائیب است و ما خواهان صلح هستیم.

بیش از یک قرن است که ونزوئلا و گویان مدعی حاکمیت اسکیبو هستند، منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع که دارای ذخایر نفتی مهمی است. با این حال، این درگیری به دنبال فرآیند مناقصه یک جانبه گویان برای بلوک‌های نفتی در منطقه مورد مناقشه تشدید شده است.

تنش‌ها میان کاراکاس و جورج تاون به تازگی و پس از موافقت گویان با فعالیت شرکت آمریکایی اکسون موبیل در بلوک‌های نفت و گاز واقع در قلمرو دریایی اسکیبو افزایش یافت.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا هفته گذشته از عرفان علی همتای گویانایی خود خواست که به فرماندهی آمریکا اجازه ندهد «کشورش را به پایگاه نظامی علیه ونزوئلا تبدیل کند» و او را به میز مذاکره برای حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشه دعوت کرد.

ونزوئلا هرگز حاکمیت گویان بر منطقه نفت‌خیز اسکیبو را به رسمیت نشناخته است و اطمینان داده که این مناقشه باید در چارچوب توافق‌نامه ژنو ۱۹۶۶ حل‌وفصل شود.

در سال ۲۰۱۵، غول نفتی آمریکایی اکسون موبیل ذخایری بزرگ در بخش دریایی قلمرو مورد ادعا را کشف کرد و از آن زمان تاکنون، ۹ اکتشاف انجام داده است. بلوک نفتی Stabroek در سواحل اسکیبو که در سال ۲۰۱۵ کشف شد، دومین ذخایر بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود.

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 27676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =