کاهش قیمت نفت، راهکار آرژانتین برای مهار تورم

دولت آرژانتین برای مهار تورم 113 درصدی سالانه و همچنین پیشگیری از کاهش ارزش پول ملی، قیمت دریافتی نفت حفاری شده را 56 دلار یعنی بسیار کمتر از سطح بین‌المللی، تعیین کرده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای جهان انرژی (world energy) با تیتر قراردادن «آرژانتین برای مهار تورم قیمت نفت را 56 دلار در هر بشکه تعیین کرده است» به سراغ راهکار این کشور برای مقابله و کنترل تورم رفت و نوشت: بر اساس این تصمیم، تولیدکنندگان نفت خام در منطقه پررونق شیل Vaca Muerta تا 31 اکتبر، 56 دلار در هر بشکه دریافت خواهند کرد.

به نوشته این تارنما، قیمت نفت آرژانتین قبلاً از بازارهای جهانی جدا شده بود، اما این تصمیم به این معنی است که شرکت‌های شیل 11 درصد کمتر از 63 دلار نفت خام سبک محلی معامله شده در سه‌ماهه دوم سال، دریافت خواهند کرد؛ ضمن اینکه قیمت جدید فاصله زیادی از نفت برنت که حدود 84 دلار است، دارد.

تا انتخابات ریاست جمهوری، بنزین گران نمی شود

متوقف کردن یا به عبارتی انجماد قیمت بنزین و گازوئیل تا ماه اکتبر یعن ماه انتخابات ریاست جمهوری از دیگر راهکارهای مهار تورم است که آرژانتین اتخاذ کرده است.
به نوشته جهان انرژی، این تصمیم زمانی گرفته شد که پالایشگاه‌های خصوصی از جمله YPF که به نوعی رهبری بازار سوخت را بر عهده دارد، با کاهش ارزش پزو در این هفته، 12.5 درصد افزایش قیمت داشتند.

بر همین اساس، دولت آرژانتین تلاش کرد برای پیشگیری از انتقال کاهش ارزش پول این کشور به قیمت‌های مصرف‌کنندگان و همچنین مهار تورم 113 درصدی سالانه در ماه جولای (تیر - مرداد)، افزایش قیمت سوخت را تا ماه اکتبر فراموش کند.

بزرگ‌ترین تولید کننده مواد غذایی جهان، وارد کننده می شود

از سویی دیگر، آرژانتین بنا دارد برای کمک و جلب رضایت تولیدکنندگان نفت که با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند، از سیستم تشویقی به تعویق‌انداختن پرداخت مالیات صادرات، دسترسی سریع‌تر به ارز ثابت و معافیت بالقوه از برخی مالیات‌های وارداتی استفاده کند.

این کشور بنا دارد در راستای مهار تورم، برای تشویق مصرف و کاهش میزان پزو (واحد پول آرژانتین) به صورت نقدی، جهت خرید اقساطی کالاهای بادوام، یارانه پرداخت کند. ضمن اینکه برای مقابله با افزایش قیمت مواد غذایی، واردات نیز افزایش خواهد یافت که تصمیمی بی‌سابقه در یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد غذایی جهان محسوب می‌شود.

دولت آرژانتین در نظر دارد تا از طریق به‌کاربستن این اقدامات، از یک انفجار اقتصادی که هر شانسی را برای پیروزی در انتخابات اکتبر از بین می‌برد، جلوگیری کند چرا که حدود دو ماه تا انتخابات سراسری آرژانتین در 30 مهرماه (22 اکتبر) زمان باقی است. اما انتظار نمی‌رود که دولت آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری فعلی آرژانتین به برنامه جامعی برای تثبیت یا کاهش نرخ تورم دست یابد و این مسئولیت بزرگ به نماینده پیروز در انتخابات سپرده خواهد شد.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که رئیس‌جمهوری آینده این کشور آمریکای جنوبی، یک پرونیست (از جنبش سیاسی منتسب به خوان پرون، رئیس‌جمهوری سابق آرژانتین/ با گرایش‌های ضدسرمایه‌داری و سوسیالیستی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ظهور کرد) نخواهد بود.

بااین حال، دولت فعلی، آینده انتخاباتی خود را به تصمیمات وزیر اقتصاد گره زده است و چنانچه سرخیو ماسا وزیر اقتصاد به نتایج اقتصادی موردنظر نرسد، کاندیداتوری او در انتخابات سخت خواهد شد.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =