قیمت خودرو در حال پرواز و دولت رئیسی در حال تماشا!

قیمت خودرو توقف ناپذیر شده و هر روز رکورد جدیدی ثبت می کند که تماشاچی بودن دولت سید ابراهیم رئیسی باعث افزایش انتقادها از عملکرد دولت سیزدهم شده است.

به گزارش تحریریه، قیمت خودرو در بازار ایران توقف ناپذیر شده و هر روز رکورد جدیدی ثبت می کند که تماشاچی بودن دولت سید ابراهیم رئیسی باعث افزایش انتقادها از عملکرد دولت سیزدهم شده است. دولتی که وزیر ناکارآمد را به قیمت ورود به زدوبندهای سنگین با نماینده های خاص مجلس! حفظ کرد و کاری به این ندارد که اصرار بر حفظ این وزیر بی کفایت چه هزینه های سنگینی بر اقتصاد و معیشت مردم تحمیل می کند. اگرچه مجلس یازدهم را پس از استیضاح ناکام بدترین وزیر کابینه که با وزیر جهاد کشاورزی در بی کفایتی رقابت می کند، باید تمام شده دانست، اما دولت هنوز 3 سال زمان دارد و اصرار بر ادامه سیاست ها و افراد کنونی به عاقبت تلخی منتهی خواهد شد.

برآوردهای میز بازار تحریریه نشان می دهد که شاهد ثبت رکوردهای قیمتی عجیبی هستیم در بازار خودرو ایران هستیم که باورکردنی نیست. به عنوان مثال یک لندکروز که سفارتخانه های خارجی در سال 2018 وارد کرده اند، با قیمت 30 میلیارد تومان و یا 1 میلیون دلار قیمتگذاری می شود و یا بنز میباخ که به اندازه انگشتان یک دست در بازار یافت نمی شود 70 میلیارد تومان و یا 2.2 میلیون دلار قیمتگذاری شده است. مدل هایی که در بازارهای جهانی کمتر از 150 هزار دلار قیمت دارند.

داستان فقط به خودروهای متوس و نه چندان گران مربوط نمی شود که در ایران لقب لوکس را هم یدک می کشند. خودرو پژو 206 تیپ دو به 330 میلیون تومان رسیده است که 12 هزار دلار می شود، اگرچه قیمت این مدل 22 سال پیش باید نصف این مبلغ قیمت داشته باشد. یعنی 100 درصد گرانتر عرضه شدن، برای ارزانترین خودرو بازار بر مردم تحمیل شده است که نشان می دهد اوضاع از چه قرار است.

پژو پارس که به بدکیفیتی قطعات معروف است 420 میلیون تومان قیمت دارد که معادل 15 هزار و 500 دلار است که از شورولت اسپارک گرانتر می باشد. حتی قیمت پژو 405 مدل 1400 هم به 350 میلیون تومان رسیده است که نشان می دهد افسارگسیختگی قیمت ها در بازار خودرو ایران را پایانی نیست.

در بازار خودروهای چینی هم دو شرکت مدیران خودرو و کرمان موتور تاخت و تاز کرده و حتی وانت کی ام سی تی 8 را هم به قیمت میلیارد تومان عرضه می کنند. کراس اوور معمولی تیگو 8 پرو هم با 1 میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت عرضه می شود که با تویوتا لندکروز 2022 برابری می کند.

این مدل های بنجل و بی کیفیت که روان مردم را در 30 سال گذشته به بازی گرفته اند در حالی هر روز از روز قبل گرانتر می شوند که دولت سید ابراهیم رئیسی اهمیت نداده و بر سیاست 15 ماه اخیر به هر قیمت ممکن اصرار دارد. سیاستی که در حال نابود کردن سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم می باشد و آنرا در بین مردم بی اعتبار کرده است.

قیمت دلار از مهرماه سال 1399 تاکنون تغییر چندانی نداشته است، اما شاهد افزایش 90 درصدی قیمت خودرو در بازار هستیم که 50 درصد از این 90 درصد در دوران دولت سیزدهم رقم خورده است که نشان می دهد دولت سیزدهم منافع ذی نفعان خاص را نمایندگی می کند و پیگیری منافع مردم را رها کرده است.

ادامه سیاست کنونی در بازار خودرو و مهمتر از آن در بازار مسکن که به مانع لفاظی و گفتاردرمانی وزیران و ناکارآمدی نمایندگان مجلس برخورد کرده است، باعث می شود تا زمینه های شکل گیری اعتراض های اقتصادی در کشور ایجاد شود که با اعتراض های به شدت محدود طبقه مرفه در 2 ما اخیر تفاوت های اساسی خواهد داشت.

حیرت آور اینکه دولت سیزدهم علیرغم اینکه کالاهای ضروری مردم مانند مسکن و خودرو را بیش از 50 درصد در سال نخست گران کرده است، اما اصرار دارد تا دستمزدها از 10 تا 20 درصد افزایش یابد که آثار زیانبار آن بر زندگی مردم خود را نشان داده و به زودی باعث ایجاد بحران های سنگین اجتماعی و امنیتی خواهد شد.

پایان/

۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 22729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرشاد IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
      0 1
      تورم ، اختلاس ، بی اعتمادی مردم مظلوم ایران ، فرار مغزها ، نابودی منابع آب زیرزمینی ، غارت ملیاردها دلارتوسط آقازاده ها و مهاجرت به آمریکا و کشورهای اروپایی و استرالیا و کانادا ، رانت و فساد اداری و ........دستاورد چهل و چهارسال جمهوری اسلامی . قیمت دلار و خودرو هر روز بالا میره و قرار بود دولت رئیسی تمام این مشکلات را حل کند وعده انتخاباتی دولت رئیسی جراحی اقتصادی بود !!.