در جمع بندی می توان گفت که فقه جواهری مبتنی بر اصول ذیل الذکر است که عبارتند از:
۱.بر نصوص قرآنی و محکمات آن تکیه دارد.
۲.بر روایات صحیح السند عترت طاهرین علیهم السلام که عدل و باطن قرآن و بلکه باطن قرآن هستند مبتنی است.
۳.بر مبنای حدیث جاودانه ثقلین، عالمان ربانی در طول تاریخ، با آموزه های عترت، یاران و اصحاب ثقه، آن را تبویب نموده اند.
۴.اجتهاد مبتنی بر اصول و قواعد مکتب اهل بیت علیهم السلام را سرلوحه کار خود قرار داده است.
۵.بالندگی و پویایی آن باعث حرکت متعالی آن در طول تاریخ بوده است.
۶.همین خصیصه باعث شده که مجتهدان و فقهاء نامدار، با سنجش نیازها و مد نظر قرار دادن مصلحت امت، همواره بر صراط مستقیم حرکت کنند.
۷.نتیجه این مسیر نورانی، تقدیم شهیدان بزرگی در مسیر فقه پویای مکتب اهل بیت علیهم السلام، همچون شهید اول، شهید ثانی و در دوره های متاخر و معاصر، قاضی نورالله و شهید مشروطه، شیخ فضل الله نوری بوده است.
۸.عنصر زمان و مکان در فقه جواهری که توسط شیخ محمد حسن نجفی، موسوم به صاحب جواهر، در متن فقه دیده شد همان مسیر پویا و بالنده فقه آل محمد ص در مسیر تاریخ فقه است.
۹.تداوم چنین مسیری بود که در حوزه های علمیه، بزرگانی چون امام خمینی ره را پرورانده و به انقلاب اسلامی، منجر گردید.
۱۰.لازمه نگهداری از این تراث بزرگ و یادگار جاودانه عالمان ربانی در طول تاریخ، پیروی از دیدگاه های فقه جواهری بیان شده در مکتب امام راحل و ادامه آن در جهاد تبیین مورد نظر امام خامنه ای مدظله است.
ولله عاقبه الامور.
پایان/
نظر شما