ثروتی : ترامپ امتیازات برجام را کافی نمی داند

تهران - تحریریه - دکتر هادی ثروتی معتقد است که ترامپ به دنبال جبران شکست های آمریکا در عراق و سوریه با هزینه کشورهای عرب منطقه علیه ایران است.

  دکتر هادی ثروتی در گفتگو با تحریریه گفت، ترامپ در شرایطی بیانیه اش را صادر کرد که هم در داخل آمریکا و هم در سطح منطقه ای و بین المللی در شرایط خوبی قرار ندارد. وی افزود، اگر بخواهیم صرفا از جهت سیاسی و اقتصادی ارزیابی کنیم می توان گفت، محتوای سخنان هتاکانه ترامپ در ابعاد سیاسی که با چاشنی بی ادبی، گستاخی و عدم آگاهی از آداب سیاسی و دیپلماتیک و حتی ناآگاهی جغرافیایی همراه بود در سه موضوع؛ نخست، تلاش جهت استفاده بهینه از برجام و کسب امتیازات بیشتر از آن در صورت امکان، دوم، جلوگیری از اقتدار روزافزون ایران، توان بازدارندگی و نفوذ ایران در منطقه و سوم، تلاش برای نفوذ در داخل ایران و ایجاد اختلاف بین مردم و حاکمیت؛ قابل دسته بندی است.
ثروتی ادامه داد، سخنان ترامپ را از منظر اقتصادی و کاسبکارانه هم می توان تحلیل کرد. ترامپ می خواهد ضمن عدم خروج از برجام و واگذاری آن به کنگره ژست حقوقی کار را نگاه دارد و با هیاهو بر سر فعالیت های ایران در منطقه دروازه فروش سلاح را باز نگاه داشته و دل دولت های کوچک عربی به دست آورده و انها را نسبت به حمایت آمریکا امیدوار نگاه دارد.
ثروتی تاکید کرد، ترامپ دارد تلاش می کند ضمن ایجاد دو قطبی در منطقه و ایجاد آرایشی از کشورهای دیکتاتور عرب علیه ایران به صراحت به آنها بگوید که هر کس می خواهد علیه ایران کاری انجام شود باید هزینه آن را نیز بپردازد. آمریکایی ها در منطقه سنگر به سنگر در برابر ایران عقب نشینی کرده و پس رفته اند و فکر می کنند عایدی کافی از برجام هم نداشته و آن را ناکافی می دانند. ثروتی افزود، سیاست خارجی آقای ترامپ در منطقه موفقیت آمیز نبوده و نتوانسته است از پس گسترش قدرت ایران در حوزه های مختلف بر بیاید و راهی برای متوقف کردن پیشرفت های موشکی و فناوری های سطح بالای ایران پیدا نکرده است. به همین دلیل به دادن یک بیانیه سخیف روی آورده است. وی در پایان گفت، در چهار دهه تاریخ انقلاب روسای جمهور آمریکا معمولا از این سخنان داشته اند، اما سخنان ترامپ را می توان سخیف ترین نوع آن دانست. عملکرد مطلوب سپاه در منطقه اینچنین باعث آشفتگی تصمیم گیران آمریکایی شده است. گسترش حوزه تمدن اسلامی در غرب آسیا باعث شده است به یکی از نهادهای قدرتمند پیش برنده آن یعنی سپاه حمله کنند که نشانه ای برای موفقیت آمیز بودن این سیاست جدید به چشم نمی آید. پایان خبر/  
۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 1824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =