آمریکا در مذاکرات وین کم آورد، تیم ایرانی خود را باخت!

بررسی پیشنهادهای جدید آمریکا نشان می دهد که این کشور سردرگم شده و در مذاکرات وین کم آورده است.

به گزارش تحریریه، بررسی پیشنهادهای جدید آمریکا در تلاش برای احیای برجام نشان می دهد که این کشور سردرگم شده و در مذاکرات وین کم آورده است. 

با این حال مذاکره کنندگان آمریکایی تلاش می کنند تنگنای زمانی خود را به امید اشتباه محاسباتی و ضعف طرف ایرانی نادیده گرفته و هر از گاهی پیشنهادهایی بی خاصیت و برخلاف واقعیات میدانی مطرح می کنند. ایالات متحده نسبت به سال گذشته که مذاکرات آغاز شد:

  1.  بازار نفت را از دست داده و طرف اروپایی از تحریم های روسیه تبعیت نکرده است.
  2. قیمت نفت دو برابر شده و قیمت گاز سر به فلک زده است، و در کنار 4 برابر شدن فروش نفت ایران، عملا تحریم انرژی ایران بی معنی شده است.
  3. دولت حسن روحانی رفته و دولت جدید اگر منطق کافی داشته باشد نیازمند توافق نیست.
  4. بین رژیم اسرائیل و اعراب به عنوان متحدان سنتی آمریکا اختلاف پیش آمده است.
  5. ترکیه که عضو ناتو است و به طور نیابتی در سوریه و عراق اقدام به جنایت و خرابکاری می کند ورشکسته شده و به هر یک دلاری که بتواند بگیرد امید بسته و سیاست خارجی هرزه و سردرگمی پیدا کرده است.
  6. هند که متحد آمریکا است به دلیل دارا بودن سلاح های روسی از تحریم ها استقبال نکرد.
  7. از اینها مهمتر؛ چین به عنوان یکی از 2 ستون سازمان همکاری شانگهای هم خرید نفت روسیه را تضمین کرد و هم جایگزین سوئیفت را در اختیار روسیه قرار داد تا تحریم های آمریکا و اخراج از سوئیفت بی معنی شود. 

در چنین شرایطی توافق برجام برای ایران به طور کامل بی معنی شده، اما در کمال تعجب تیم مذاکره کننده ایرانی موضع خود را ارتقا نداده و همچنان به دنبال رسیدن به برجام است و آنرا سقف خواسته های جمهوری اسلامی ایران تعریف کرده است.

گذر زمان به زیان طرف آمریکایی است، اما تیم مذاکره کننده حرفه ای و باتجربه این کشور خونسردی خود را حفظ کرده و همچنان پیشنهادهای متنوع مطرح می کند. در صورتی که تیم ایرانی تهدید به خروج از مذاکرات کند، تمام ساختمان پوشالی طرف غربی خواهد ریخت و آنها مجبور هستند تمام خواسته های ایران را بپذیرند. 

رجوع آمریکا به طور رسمی به ونزوئلا برای خرید نفت که قصد داشتند حکومت نیکلاس مادورو را با کودتای خوان گوایدو ساقط کنند، که خبر از واقعیات میدانی و نیازهای عریان طرف آمریکایی دارد، نشان می دهد که دست ایران بسیار برتر است و تنها مشکل کنونی ضعف تیم مذاکره کننده ایرانی است که خود را از پیش باخته دانسته و بی توجه به تحولات نظام بین الملل منافع ملی را نمی شناسد.

پایان/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 17288

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • علیرضا اشوری IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
      2 4
      عالی بود
      • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
        0 0
        آره نویسندش از عقل و شعور خالی بود
    • امیر IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      این حساب و کتابی که شما کردی شبیه داستان اون کوره است که وعده خوشکلترین زن دنیا رو به ...ش میداد. بازار نفت و آمریکا ، هرزگی ترکیه، قدرت هند در مقابل آمریکا، اختلاف اسراییل و اعراب، و از همه مضحک تر جانشین سوئیفت که چین به روسیه داده. و اوج هنرمندی در ربط دادن این ها به مذاکرات برجام و بی نیازی از توافق. به قول معروف شتر در خواب بیند پنبه دانه... . البته همه ما آرزوی ایرانی قدرتمند با مردمی ثروتمند و با عزت رو داریم ولی باور کن راه رسیدن به این آرزو نه از آمریکا میگذره و نه چین و روسیه ، بلکه از تمام کشورهای دنیا میگذره و اگر نتوانیم از تمام ظرفیت های دنیا برای پیشرفت استفاده کنیم به همان اندازه نتیجه ضعیف تری خواهیم گرفت.
    • ترابی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
      0 0
      اتفاقا مخالفم. تیم مذاکره کننده ما عین شطرنج باز داره با اونا بازی میکنه. اگر بیایم بیرون محکوم میشیم و طرف غربی علیهمون اعتلاف میکنه. اینطوری بهتره. بذار اونا بدون دنبالمون. هر چند قرار نیست توافقی بشه که دست نارو ببنده