جدال ایلان ماسک و  جو بایدن

رئیس جمهور آمریکا هنگام سخنرانی در کاخ سفید برای نخستین بار از «تسلا» نام برد اما «ایلان ماسک» مالک تسلا، «جو بایدن» را همچون عروسک جورابی خیس انسان نما توصیف کرد.

به گزارش تحریریه، موضوع روابط نه چندان خوب میان جو بایدن و ایلان ماسک از مدت ها قبل در رسانه ها مطرح بود اما اکنون نمودهای تازه ای پیدا کرده است. به نوشته «بلومبرگ»، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام برای اولین بار نام با ارزش‌ترین خودروساز جهان را بر زبان آورد. وی برای نخستین بار در یک سخنرانی از زمان تصدی مسئولیت به شرکت «تسلا» اشاره کرد.

اگرچه بایدن خود را آشنا به مسائل خودروسازی می داند و حتی از وسایل نقلیه الکتریکی به عنوان راهی برای مقابله با تغییرات اقلیمی استقبال می‌کند، اما تا به حال از ذکر نام تجاری مهمترین شرکت جهانی که به وضوح با خودروهای الکتریکی مرتبط است، خودداری می کرد. 

بایدن چندی قبل در کاخ سفید در مورد خودروسازی داخلی سخنرانی کرد. وی عنوان داشت: از سال ۲۰۲۱ شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌هایی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار را در تولید داخلی خودرو در آمریکا انجام داده اند؛ از شرکت‌هایی همچون جنرال موتورز و فورد که خودروهای الکتریکی جدیدی را در دست تولید دارند تا تسلا، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی کشورمان، و شرکت‌های نوآور جوانی مانند ریویان سازنده کامیون های برقی یا شرکت پروتررا که اتوبوس های برقی می سازد، در این مسیر گام بر می دارند.

این بار بایدن سکوت خود را شکست و در سخنرانی تولیدات ایالات متحده برای تسلا هم تبلیغ کرد. این اظهار نظر تنها یک هفته پس از آن بیان شد که ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا به صورت آنلاین رئیس جمهور را به دلیل نادیده گرفتن شرکتش مورد انتقاد قرار داد. ماسک تصویری از خودروهای تسلا را در پاسخ به بایدن توییت کرد و با چهره ای خندان و عینک آفتابی، به کلیپ توییتری از اظهارات بایدن پاسخ داد.

اقدام بایدن به اندازه ای عجیب بود که یک خبرنگار در نشست خبری در کاخ سفید، از «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید پرسید که آیا استفاده بایدن از نام تسلا وقوع تغییری در نگاه رئیس جمهوری را نشان می‌دهد؟

ساکی گفت: همه می دانیم تسلا یک تولیدکننده بزرگ خودروهای الکتریکی است. مطمئناً، صنعت خودروهای الکتریکی یکی از مواردی است که ما احساس می کنیم فرصتی بزرگ برای ایالات متحده است تا به سمت اهداف و مقاصد انرژی پاک حرکت کند، همچنین طیف وسیعی از خودروسازان دیگر هم بخشی از این تلاش هستند.

افرادی که با تفکر بایدن آشنا هستند می گویند که رئیس جمهور ترجیح می دهد کار خودروسازانی را که از کارگران اتحادیه ها استفاده می کنند برجسته کند. اتحادیه‌های کارگری خودرو مدت‌ها است که از تلاش‌های سیاسی رئیس‌ جمهور آمریکا حمایت می‌کنند، اما کارکنان تسلا عضو اتحادیه نیستند و ماسک نیز آشکارا از کارگران سازمان‌یافته انتقاد کرده است.

هفته گذشته «جینا ریموندو» وزیر بازرگانی آمریکا، این شکاف را کم اهمیت جلوه داد و گفت که مایل است با ماسک برای رفع کمبود نیمه هادی که صنعت خودرو را تحت تأثیر قرار داده، مشورت کند. وی گفت اطلاع ندارد سیاستی در داخل دولت وجود دارد که مانع درخواست مشاوره خودروسازها با دولت فدرال می شود.

ریموندو به شبکه CNBC گفت: هیچ یک از این مسائل شخصی نیستند. این مسائل برای کسی خیلی مهم است که آسیب دیده باشد. بیایید فقط کار کنیم. هر کسی که ایده خوبی دارد یا مایل است به دولت کمک کند، ما پذیرای یاری او هستیم.

چندی قبل اما ماسک در توییتر رئیس جمهور را «عروسک جوراب خیس به شکل انسان» نامیده است. برخی اعتقاد دارند انتقاد تند ماسک از بایدن در تغییر رفتار رئیس جمهوری آمریکا بی تاثیر نبوده است.

بایدن در هر فرصتی از پیشرفت هایی که شرکت فورد موتور و جنرال موتورز در زمینه ساخت خودروهای الکتریکی داشتند، تمجید کرده است. اما مخالفت‌های مداوم و آشکار او با تسلا واکنش‌های خشمگینانه‌ای را از سوی ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس، برانگیخته که قراردادهای دولتی گوناگونی را با ناسا و ارتش ایالات متحده دارد.

پایان/

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 16616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =