مرغداران از کاهش دما و شیوع بیماری‌های ویروسی طیور غافل نشوند

رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک به مرغداران در خصوص کاهش دما و شیوع بیماری های تنفسی و ویروسی طیور هشدار داد.

به گزارش تحریریه، رییس شبکه دامپزشکی شهربابک در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: استرس سرمایی، طیور را در معرض عوامل ویروسی و باکتریایی بیماری‌زای تنفسی قرار می‌دهد که باید جدی گرفته شود.

مجید اسدی افزود: کاهش دما احتمال شیوع بیماری‌های ویروسی طیور از جمله بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را به شدت بالا می برد و با توجه به ماندگاری بیشتر ویروس، احتمال انتقال آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر افزایش می‌یابد ادامه داد.

وی رعایت اصول امنیت زیستی در واحدهای مرغداری را بسیار حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: فعالان صنعت طیور شهربابک با رعایت اصول امنیت زیستی و پشیگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند.

اسدی با ذکر علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله افزایش تلفات، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا بیان کرد: مرغداران باید با مدیریت صحیح گرمایش سالن‌های مرغداری ، تامین رطوبت نسبی سالن‌ها و تهویه کافی، شرایط به وجود آمدن استرس‌های حرارتی را از بین برده و به یاد داشته باشند که بهداشت تردد افراد، وسایل و نهاده‌ها، شرط اصلی جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زاست.

اسدی در ادامه متذکر شد: واکسیناسیون طیور بر اساس دستورالعمل‌های دامپزشکی ، ایمنی ماکیان پرورشی را در قبال بیماری‌ها افزایش داده و شدت عوارض سندرم‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین امحای صحیح لاشه‌های تلف شده طیور در داخل مرغداری‌ها، از گسترش و پراکنده شدن عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند.

مجید اسدی همچنین در پایان یادآور شد: در صورت بروز بیماری‌های تنفسی در گله‌های طیور پرورشی، مراتب باید بلافاصله به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ اطلاع داده شود زیرا با اطلاع رسانی به موقع می‌توان از گسترش احتمالی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

پایان/

۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
کد خبر: 13906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =