خودروی برقی بازی سورنا ستاری! مجلس فریب نخورد

خودروی برقی ادعایی سورنا ستاری! را چرا نمی توان طرحی اصیل و مبتنی بر صنعت و بازار ارزیابی کرد؟

به گزارش تحریریه، پس از کشمکش ذی نفعان انحصار؛ با مجلس و شورای نگهبان برای جلوگیری از واردات خودرو با صفر کردن تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی، به یکباره از خودروی برقی ایرانی رونمایی شد! از آنجا که در طرح مجلس بر ورود خودروهای برقی و هیبریدی تاکید شده است، جریان مذکور با دادن مجوز تردد به یک خودروی برقی جنگ روانی برای اعمال فشار بر مصوبه مجلس را آغاز کرده است. زیرا می توانند ادعا کنند خودروی برقی هم نمونه داخلی دارد و نباید واردات شود. در این منطق خودروی برقی خودروی برقی است و تفاوتی میان نیسان لیف و اسباب بازی سورنا ستاری وجود ندارد!

سورنا ستاری در این باره گفت: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است. خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند چنین رویکردی ناشی از اقتصاد نفتی است که نیاز به دانشگاه ندارد و با پول هر چیزی خرید و واردمی‌شود و امروز خوشحالم که می بینم امروز این اکوسیستم بالنده شده است، اما باید دانست ما همه در یک جبهه هستیم و با جبهه مخالف که یک اقتصاد نفتی دارد قرار داریم.

این شوخی های سورنا ستاری را با نگاهی به تنوع مدل خودروهای برقی خارجی می توان بهتر درک کرد و همانقدر خودروی برقی ادعایی معاونت علمی استاندارد است که خودروهای بنزینی تولید داخل. همانقدر خودروی برقی سورنا ستاری نمونه داخلی مدل خارجی است که پژو 405 نمونه داخلی لکسوس ES 250 است. 

اصرار مجلس بر آزادسازی واردات که پیش از بازگشت تحریم ها توسط نعمت زاده و به طور غیرقانونی ممنوع شد تا جریان انحصار بتواند دو لا پهنا بفروشد، باعث شده است جریان ذی نفع در انحصار به تاکتیک های متنوعی دست بزند تا افکار عمومی را منحرف کرده و انحصار و سقوط صنعت خودرو ایران را تداوم بخشد. جا دارد مردم و مجلس فریب نخورده و گول بازی های سیاسی شرکت های باصطلاح دانش بنیان را نخورند که گویی در مقابل شرکت های جهل بنیان تاسیس شده اند. 

به جای حمایت از قطعه سازی و مونتاژ در بازار رقابتی تا در دهه های آینده بتواند باعث خودروساز شدن کشور شود، هر از گاهی یک اسباب بازی مضحک رو کرده و به اسم حمایت از تولید داخلی به تجارت با مال مردم در یک بازار مطلق انحصاری ادامه می دهند. در ساختار خودرویی کشور که مدیریت خودروسازان اصلی کشور از سهامداران برخلاف قانون تجارت منع شده، رو کردن مدل های مثلا جدید با شرکت های دانش بنیان نشان می دهد که سرمایه اجتماعی نظام با این شیوه مدیریت در معرض خطر جدی قرار گرفته است و ضروی است مجلس و شورای نگهبان بدون توجه به جوسازی ها در مسیر رقابت و حمایت از تولید داخل گام بردارند. 

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 1
      مجلس بایستی ضمن حمایت داخلی از تولید اتومبیلهای هیبریدی در داخل کشور نسبت به آزادسازی واردات خودرو هم اقدام نماید و زمینه ایجاد رقابت سالم خودروسازان داخلی با خودرو های وارداتی راایجاد نماید .
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 0
      خودرو برقی سورنا ستاری باید تولید شود من میخواهم سیسمونی نوزاد یکی شا بخرم
    • ناشناس IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      0 1
      این هم مانند واکسن برکت آینده ای نداره....