پیش بینی 6 ماه آینده با کووید ۱۹

جهان نسبت به ۶ ماه آینده بیماری همه گیر کووید ۱۹ و نتیجه اقدامات دولت ها و کارآمدی واکسن ها بدبین است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری بلومبرگ در مورد اینده کرونا نوشت، دانشمندان برای هرکسی که امیدوار است طی سه تا شش ماه آینده در انتهای تونل تاریک کووید ۱۹ نور ببیند، خبرهای بدی دارند: برای چیزهایی که قبلا تجربه کرده ایم، آماده باشید.

شیوع بیماری باعث تعطیلی مدارس و لغو کلاس ها خواهد شد. ساکنان خانه های سالمندان با ترس از ابتلا به این عفونت مواجه خواهند شد. کارگران خطر بازگشت به محل کار را ارزیابی خواهند کرد، چرا که بیمارستان ها بار دیگر تحت فشار قرار گرفته اند.

کارشناسان معتقدند که تقریبا همه قبل از پایان همه گیری آلوده شده یا واکسینه می شوند؛ حتی شاید هر دو مورد را تجربه کنند. تعداد کمی از افراد بخت برگشته بیش از یک بار به این ویروس مبتلا می شوند. مسابقه بین امواج انتقال که منجر به جهش و ایجاد انواع جدیدی می شود تا زمانی که ویروس کرونا همه ما را مبتلا نکرده باشد، به پایان نمی رسد.

«مایکل استرهولم» مدیر مرکز تحقیقات و سیاست های بیماری های واگیردار دانشگاه مینسوتای آمریکا و مشاور «جو بایدن» رییس‌ جمهوری آمریکا، گفت: «من شاهد این موج ادامه‌دار در سراسر جهان هستم. وی گفت: «پس از آن، به طور بالقوه با سرعت زیادی افت خواهد کرد و سپس من فکر می‌کنم که ما به راحتی می‌توانیم موج دیگری را در پاییز و زمستان امسال شاهد باشیم».

با توجه به اینکه میلیاردها نفر در سراسر جهان هنوز واکسینه نشده اند و در حال حاضر شانس کمی برای از بین بردن این ویروس وجود دارد، بنابراین می توان انتظار شیوع بیشتری در کلاس های درس، حمل و نقل عمومی و محل کار در ماه های آینده را داشت، چرا که اقتصادها به سمت بازگشایی پیش می روند. حتی با افزایش میزان واکسیناسیون، همیشه افرادی در برابر ویروس آسیب پذیر خواهند بود: نوزادان تازه متولد شده، افرادی که نمی توانند یا نمی خواهند واکسینه شوند و کسانی که واکسیناسیون می شوند اما با کاهش سطح اقدامات محفاظتی خود دچار نوع پیشرفته این بیماری می شوند.

چند ماه آینده سخت خواهد بود. اگر یک نوع مقاومت به واکسن ایجاد شود، یک خطر کلیدی وجود خواهد داشت، اگرچه این تنها خطر پیش رو نیست. در ماه‌های آینده، بلومبرگ در مورد تاثیر طولانی‌مدت این بیماری در اقتصاد و بازارها، صنعت داروسازی، سفر و ... بیشتر تحقیق خواهد کرد.

استرهولم افزود: «ما حداقل در چند سال آینده و با تولید واکسن بیشتر شاهد فراز و فرودهای زیادی از موج های جدید بیماری خواهیم بود. اما چالش این است: آیا این فراز و فرودها از نظر اندازه چقدر بزرگ خواهند بود؟ ما نمی دانیم. اما فقط می توانم به شما بگویم، این کرونا ویروس همچون آتش سوزی جنگل است که تا زمانی که تمام چوب های انسانی را که می تواند بسوزاند پیدا نکند، متوقف نخواهد شد».

او گفت که در حالی که طولانی ترین شیوع جهانی آنفولانزا پنج سال به طول انجامید اما آنها عمدتا شامل دو تا چهار موج عفونت به طور متوسط در دو یا سه سال بودند. این احتمال وجود دارد که ویروس موسوم به سارس کووید ۱۹مسیری را که همه گیری های گذشته در پیش گرفته بود، دنبال نکند. به هر حال، این یک بیماری متفاوت، جدید و به طور بالقوه قابل انتقال است. با کشته شدن بیش از ۴.۶ میلیون نفر تا کنون، این بیماری بیش از دو برابر مرگبارتر از همه گیری از آنفولانزای ۱۹۱۸ اسپانیایی است و پایانی برای آن قابل پیش بینی نیست.

با وجود امواج شدید اولیه و نرخ نسبتا بالای واکسیناسیون، کشورهایی از جمله ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و اسرائیل واکسیناسیون به تعدیل موارد شدید و مرگ و میر کمک می کند اما افزایش عفونت ها به این معنی است که ویروس به جوانان و سایر افرادی که واکسینه نشده اند می رسد و منجر به افزایش بیماری های جدی در این گروه ها می شود.

کشورهایی که واکسیناسیون در آنها کم بوده است از جمله مالزی، مکزیک، ایران و استرالیا، در بحبوحه بزرگترین شیوع ویروس قرار دارند که از سویه دلتا است. با گسترش ویروس هنوز در مناطق وسیعی از جهان، ممکن است نوع جدیدی از آن به احتمال زیاد ظاهر شود.

برای افزایش بیشتر کووید آماده باشید

این همه گیری در حال حاضر از سه موج عبور کرده است - هیچ پایانی در چشم نیست.

در اوایل شیوع کووید، دلیل خوبی وجود داشت که امیدوار باشیم واکسن ها محافظت طولانی مدت را ارائه دهند، درست مانند تزریقات دوران کودکی که بیماری هایی مانند فلج اطفال را متوقف می کند.

کرونا ویروس مکانیسم «ضد خواندن» دارند که باعث می شود همچون آنفلوآنزا عمل کند. کووید می تواند مانند آنفولانزا باشد و مستلزم تکمیل منظم واکسن برای موثر بودن همزمان با تکامل ویروس است.

پایان/

۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 12885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =