پیمان شانگهای و برقراری نظم نوین چندقطبی

کارشناسان اعتقاد دارند عضویت دایم ایران در سازمان همکاری شانگهای می تواند برای تهران و دیگر کشورهای عضو مفید باشد ضمن آنکه تهران در کنار پکن و مسکو و دیگر اعضای سازمان راحت تر می توانند زمینه را برای تاسیس نظام جهانی جدید چند قطبی فراهم کنند.

به گزارش تحریریه تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود به قلم «محمود جباعی» پژوهشگر مسائل مالی و اقتصادی درباره نگرش ایران به شرق برای مقابله با تحریم های آمریکا نوشت: ایران چندین سال است که با تحریم های کاخ سفید روبرو است و آمریکا به طور مداوم مردم ایران را که به دنبال تحقق دستاورد درباره برنامه هسته ای هستند، زیر فشار قرار می دهد. با وجود شدت این تحریم ها بازهم ایران توانست به لطف سیستم اقتصادی خود که متکی بر توسعه بخش های تولیدی، کشاورزی، صنعت و پیشرفت فناوری کشور است، شدت این تحریم ها را کاهش دهد.

به نوشته تارنمای العهد، ایران در سیاست اقتصادی خود برای مقابله با قلدرمابی های آمریکا تقویت روابط با شرق را به عنوان یک گزینه اساسی برای مقابله و از بین بردن یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه های اقتصادی به کار بسته است. از این رو، ایران تلاش کرد به سازمان همکاری های شانگهای ملحق شود. این تلاش با استقبال رهبران این کشور روبرو شد و ایران به این سازمان ملحق شد.

این تارنمای لبنانی درباره اهمیت اقتصادی عضویت ایران در سازمان شانگهای نوشت: سازمان شانگهای از برجسته سازمان های اقتصادی امنیتی جهانی است. کشورهای عضو این سازمان حدود ۶۰ درصد از مساحت و ۵۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند. تولید ناخالص داخلی کشورهای این سازمان حدود ۲۰ درصد از تولید اقتصادی جهان است. این مسائل سبب می شود سازمان فوق دارای اهمیت اقتصادی بالایی باشد. این موضوع برگ برنده اقتصادی و سیاسی مهمی را برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در زمینه تجارت جهانی و اقتصاد بین المللی تشکیل می دهد.

در بخشی از گزارش تارنمای العهد آمده است حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و کشورهای سازمان همکاری شانگهای طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی به ۲۸ میلیارد دلار رسیده است. به طور حتم عضویت دایم تهران در این سازمان حجم مبادلات اقتصادی و تجاری میان تهران و سازمان شانگهای را دو برابر خواهد کرد و ایران با داشتن گزینه های بیشتر برای همکاری اقتصادی خواهد توانست تحریم های یکجانبه آمریکا را با شکست روبرو سازد.

نباید این موضوع فراموش شود که به موجب توافق دوجانبه ایران و چین هم سطح همکاری اقتصادی و تجاری این دو کشور طی ۲۵ سال آینده به صدها میلیارد دلار خواهد رسید. می توان گفت ورود ایران به سازمان شانگهای در کنار توافق  ایران با چین و توافق کشورهای آسیایی با چین و همچنین همکاری چین با کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه های اقتصادی و تجاری زمینه را برای تاسیس نظام جهانی جدید چند قطبی فراهم خواهد کرد به طوری که تجارت آزاد پایه آن را تشکیل خواهد داد و منافع همه کشورها در نظر گرفته خواهد شد؛ این موضوع قطعا سبب آزادی مردم جهان از هیمنه آمریکا بر سرنوشت و ثروت های آنان خواهد شد.

پایان/

۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =