گمانه‌زنی‌ها در مورد نتیجه و میزان مشارکت در انتخابات

یک مرکز پژوهشی در عراق مدعی شد: گویا معماران انتخابات ریاست جمهوری ایران با هدف گرم کردن تنور انتخابات، «مسعود پزشکیان» را تایید صلاحیت کرده اند اما اگر سطح مشارکت بالاتر از ۵۰ درصد باشد یا پزشکیان پیروز خواهد شد یا اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده می شود.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی «الروابط» عراق در گزارش خود درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران پس از ذکر خلاصه ای از روند تایید صلاحیت نامزدها و سابقه و وابستگی آنها به جریان های سیاسی اصولگرا یا اصلاحات عنوان داشت نسبت مشارکت از حدود ۷۳ درصد در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ که به پیروزی «حسن روحانی» منجر شد در انتخابات سال ۲۰۲۱ به ۳۶ درصد کاهش یافت و آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» بدون هیچ رقیب برجسته ای پیروز شد. در آن انتخابات نسبت مشارکت در تهران حدود ۱۴ درصد بود.

اندیشکده عراقی افزود: اکنون حادثه سقوط بالگرد آیت الله ابراهیم رئیسی و درگذشت وی موجب شد تا نظام ایران در رویکرد خود تجدید نظر کند و به رقابت میان جریان اصولگرا و اصلاحات تن دهد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد نتیجه و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

این گزارش با بیان اینکه حال مشخص شده که تلاش برای هماهنگ سازی همه ارکان قدرت به دست اصولگرایان چاره‌ساز نبوده، آورده است: برخی شعارهای آیت الله رئیسی در تبلیغات انتخاباتی عملیاتی نشد و حتی رئیس جمهوری فقید نتوانست با توجه به وعده های انتخاباتی خود تورم را به نصف برساند، سالانه یک میلیون واحد مسکونی در اختیار مردم قرار دهد، فقر را از بین ببرد و رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کند.

اندیشکده عراقی در بخشی از گزارش خود نوشت: به نظر می رسد معماران انتخابات ریاست جمهوری ایران با هدف گرم کردن تنور انتخابات، «مسعود پزشکیان» را تایید صلاحیت کرده اند زیرا او پرونده فساد ندارد، از سوی دیگر نامزد جریان اصلاحات است، زبان کردی را می داند و با قومیت آذری زبان ایران ارتباط دارد و می تواند این قوم را به سوی خودش جلب کند. او همچنین گروه های قومی از عرب ها، بلوچ ها و کردها را به سوی خود جذب می کند. علاوه بر این پزشکیان قادر است تکنوکرات ها را هم به سوی دولت خود جلب نماید.

این مرکز پژوهشی عراقی مدعی است: همچنین نظام ایران تمایل دارد اگر پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد، مذاکره کننده معتدلی را در دولت اصلاحات داشته باشد تا بتواند با تیم «دونالد ترامپ» به مذاکره بنشیند؛ البته اگر او در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود.

به نوشته مرکز پژوهش ها و بررسی های راهبردی الروابط، نظرسنجی های غیر رسمی نشان می دهند که حدود ۱۵ درصد از رای دهندگان ایرانی هوادار جریان اصولگرا می باشند و بقیه یا طرفدار اصلاح طلبان هستند یا آنکه به عنوان آرای خاکستری شناخته می شوند. احتمال دارد پزشکیان بتواند بخشی از این آرای خاکستری را جذب کند. برپایه گزارش های منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی پزشکیان در تهران حدود ۷۰ درصد از فعالان ستاد وی، از آذری زبان ها و دیگر قومیت هایی هستند که در این ستادها به زبان ترکی تکلم می کنند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد نتیجه و میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

نویسنده گزارش اعتقاد دارد که اگر مشارکت در انتخابات پایین باشد یکی از نامزدهای جریان اصولگرا پیروز خواهد شد و اگر نسبت مشارکت از ۵۰ درصد بالاتر برود یا پزشکیان پیروز انتخابات خواهد بود یا اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده می شود.

اندیشکده عراقی الروابط در بخش پایانی گزارش خود آورد: برخی ادعا می کنند وقوع تغییر در نظام کنونی ایران ناممکن است، اما پیروزی پزشکیان می تواند در موازنه قدرت دگرگونی هایی را ایجاد نماید و زمینه را برای هر تغییر تدریجی در آینده فراهم کند.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =