دولت چهاردهم وضعیت بازار خودرو را با واردات اصلاح کند

«سیدجواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است دولت چهاردهم باید در اسرع وقت موضوع واردات خودرو را بدون توجه به چالش آفرینی عده ای که از تداوم وضعیت کنونی خودروسازی منافعی دارند، مورد توجه قرار دهد و با جدیت خودروی خارجی و اقتصادی وارد کند. مجلس تاکید دارد که دولت به صورت پلکانی در پنج سال تعرفه واردات خودرو را صفر کند.

حجت الاسلام و المسلمین «سیدجواد حسینی کیا» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم سنقر استان کرمانشاه در گفت و گو با «تحریریه» با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییرات چشمگیر در عرصه خودروسازی با همت دولت جدید و مجلس، تصریح کرد: دولت جدید می تواند اصلاحاتی اساسی را بنا به وعده های داده شده به مردم در عرصه صنعت خودروسازی رقم بزند، چرا که تغییرات ساختاری و اصلاحات اساسی در این صنعت در کنار کاهش نرخ تورم و ثبات اقتصادی، یکی از جدی ترین مطالبات مردم به شمار می رود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: دولت چهاردهم باید موضوع واردات خودرو را بدون توجه به چالش آفرینی های عده ای که از تداوم وضعیت کنونی خودروسازی منافعی دارند، در اسرع وقت مورد توجه قرار دهد و به جد خودروی خارجی و اقتصادی وارد کند.

دولت چهاردهم وضعیت بازار خود را با واردات اصلاح کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنچه در موضوع واردات خودرو، با تاکید بر واردات خودروی اقتصادی که عامه مردم قادر به خرید آن باشند بسیار اهمیت دارد، توجه به تعرفه واردات خودروی خارجی است زیرا دولت عهده دار تعیین تعرفه های وارداتی است.

حسینی کیا در این باره تاکید کرد: در مجلس یازدهم بسیار تلاش کردیم تا دولت در مقطع کوتاهی به تولید کنندگانی که بیش از چهار دهه به آنها برای ایجاد رقابت و توسعه فرصت داده شده، وقت بدهد تا روند اصلاحات خود را کلید بزنند و در کنار این موضوع واردات خودرو با تعرفه پلکانی هم کلید زده شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح دارد: تعیین تعرفه پلکانی از این جهت بسیار حائز اهمیت است که یک بار دیگر به تولیدکننده داخلی خودرو برای ارتقای تدریجی کیفیت محصول خود و تولید بیشتر و از بین بردن ناترازی های موجود فرصت داده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کیا اعتقاد دارد: نمایندگان مجلس بر این موضوع تاکید دارند که دولت ظرف پنج سال در راستای حمایت مجدد از تولید کننده داخلی باید هر سال ۲۰ درصد تعرفه واردات را به تدریج کاهش دهد تا بعد از گذشت مدت اعلام شده، تعرفه واردات صفر شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در طول پنج سال آینده خودروساز داخلی به عینه متوجه می شود وارد جریان رقابت واقعی شده است، لذا راهی جز اصلاحات اساسی ندارد. هر چند اصلاحات و تغییرات اساسی در خودروسازی منوط به واگذاری سهام و مدیریت خودروسازی به بخش خصوصی واقعی است.

دولت چهاردهم وضعیت بازار خود را با واردات اصلاح کند

حسینی کیا گفت: در این شرایط است که خودرو ساز مجبور می شود با رقیبان خود دست و پنجه نرم کند، به درجه مشخصی از کیفیت برسد و ارتقاء بیابد و تولیدی در تراز جهانی با کیفیت بالا و قیمت رقابتی داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تداوم وضعیت فعلی خودروسازی به نفع چه کسانی است، اظهار داشت: تداوم وضعیت کنونی خودروسازان به نفع انحصارگرانی است که هم خودروساز را زیان‌ده کرده اند، هم مردم را تحت فشار قرار داده و اقتصاد را در تنگنا فرو برده اند.

حسینی کیا در پایان گفت و گو تاکید کرد: با اینکه به ظاهر گمان می شود خودروساز از وضعیت فعلی رضایت دارد و سود کسب می کند اما خودروساز نسبت به دستوری بودن قیمت گلایه مند بوده و زیان ده شده است. بنابراین انحصارگران از وضعیت کنونی خودروسازی منفعت می برند لذا دولت باید بساط انحصار را از این بازار و صنعت کوتاه کند.

پایان/

۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =