فاز جدید رقابت انتخاباتی در آمریکا

موضوع ترور نافرجام «دونالد ترامپ» در کنار پیشنهاد وی برای گرفتن تست روانی و جسمانی از خودش و «جوبایدن»، رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را وارد مرحله ای تازه کرده است.

به گزارش تحریریه، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحت تاثیر چند واقعه مهم قرار گرفته است. مهمترین اتفاق این است که در جریان تجمع انتخاباتی دیشب، فردی ۲۰ ساله به نام توماس متیو کروکس (Thomas Matthew Crooks) از فاصله ده ها متری از تفنگ نیمه خودکار خود چندین گلوله به سمت «دونالد ترامپ» شلیک کرد.

یکی از گلوله ها به گوش ترامپ و سه گلوله دیگر به حاضران اصابت کردند. در جریان این واقعه، دو تن از جمله فرد تیرانداز کشته و دو تن دیگر مجروح شدند.

مقام کنگره: سرویس مخفی آمریکا درباره تلاش برای ترور ترامپ پاسخگو باشد

موضوع دوم و مهمتر این است که پس از مناظره بایدن و ترامپ و آشکارتر شدن ضعف های بدنی رئیس جمهور کنونی، رقابت شکل متفاوتی پیدا کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از جو بایدن، رهبر کنونی این کشور خواسته است که فوراً برای اثبات آمادگی جسمانی خود برای ریاست جمهوری آزمایش های شناختی بدهد.

ترامپ آمادگی خود را برای شرکت در این آزمون به همراه بایدن ابراز کرد. وی این پیشنهاد را روز جمعه در پستی در پلتفرم رسانه اجتماعی خود، Truth Social ارائه کرد.

ترامپ نوشت: جو باید فوری یک تست شناختی بدهد و من هم با او می روم و تست می دهم. برای اولین بار ما یک تیم خواهیم بود و این کار را که به نفع کشور است، انجام خواهیم داد.

او تاکید کرد که چنین آزمایش هایی باید برای همه نامزدهای ریاست جمهوری در آینده اجباری شود و از این پس همه نامزدهای ریاست جمهوری بدون در نظر گرفتن سنشان باید موظف به شرکت در آزمون شناختی و هوش شوند.

نگرانی ها در مورد توانایی های روانی و جسمانی بایدن پس از مناظره فاجعه بار ریاست جمهوری با ترامپ که در اواخر ماه گذشته میلادی برگزار شد، به شدت افزایش یافت. عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور باعث افزایش مخالفت‌ها با نامزدی وی از سوی حزب دموکرات شده است، به طوری که تعداد زیادی از اعضای برجسته و کمک‌کنندگان مالی اصلی از او خواسته‌اند تا از رقابت‌ها برای انتخاب مجدد کناره‌گیری کند.

فاز جدید رقابت انتخاباتی در آمریکا

بایدن که با انتقادات فزاینده ای مواجه است، بارها هرگونه احتمال کناره گیری از کارزار انتخاباتی خود را رد و تاکید کرده که او تنها فردی است که می تواند ترامپ را در ماه نوامبر شکست دهد. او همچنین با عصبانیت به گمانه زنی ها در مورد سلامتی خود واکنش نشان داده و اظهار داشته است که با توجه به شغلش نیازی به تست روانی ندارد.

بایدن مدعی شد: من هر روز یک تست شناختی دارم. من هر روز آن آزمایش را دارم. می دانید، من نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم، بلکه جهان را هم اداره می کنم.

با این حال، به نظر می رسد تلاش برای متقاعد کردن شهروندان و چهره ها مبنی براینکه بایدن هنوز برای این مقام مناسب است نتیجه چندانی نداشته و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. بر اساس یک نظرسنجی جدید توسط CBS News/YouGov پس از مناظره، 72 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی باور نداشته اند که بایدن از سلامت ذهنی و شناختی لازم برای خدمت به آمریکا به عنوان رئیس جمهور برخوردار باشد.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 30071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =