آزادی بیان به سبک اتحادیه اروپا!

مدعیان همیشگی آزادی بیان صدای ایلان ماسک را درآورده اند، این سرمایه دار آمریکایی دلیل فشار اتحادیه اروپا بر شبکه ایکس را مقاومت در برابر پیشنهاد قرارداد سانسور محرمانه بروکسل اعلام کرد.

به گزارش تحریریه، «ایلان ماسک» سرمایه دار آمریکایی و مالک X (توئیتر سابق) فاش کرد که این شبکه اجتماعی با آزار و فشارهای فزاینده ای از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده زیرا درخواست بروکسل برای سانسور مخفیانه نظرات در این پلتفرم را رد کرده است.

اتحادیه اروپا به تازگی اعلام کرد که شبکه اجتماعی X را ناقض قانون خدمات دیجیتال (DSA) خود می داند و قصد دارد جریمه های سنگینی را علیه این شرکت وضع کند، مگر اینکه شبکه ایکس رویه های خود را تغییر دهد.

ماسک در پاسخ به تهدید بروکسل عنوان داشت: کمیسیون اروپا به X یک معامله محرمانه غیرقانونی را پیشنهاد داد، به این صورت که اگر ما بی سر و صدا سخنان (ناخوشایند) را بدون اینکه به کسی بگوییم سانسور کنیم، آنها ما را جریمه نمی کنند. پلتفرم‌های دیگر این معامله را پذیرفته اند، اما شبکه ایکس آن را قبول نکرد.

وی تاکید کرد: ما مشتاقانه منتظر یک نبرد عمومی در دادگاه هستیم تا مردم اروپا بتوانند حقیقت را بدانند.

ماسک پس از ابراز نارضایتی از سانسور گسترده در پلت فرم رسانه های اجتماعی، توییتر را در اکتبر ۲۰۲۲ خرید. از آن زمان، او ممنوعیت تعداد زیادی حساب های مسدود شده، از جمله اکانت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق را لغو کرده است.

آزادی بیان به سبک اتحادیه اروپا!

زمانی که ماسک اعلام کرد «پرنده آزاد شد» (منظور وی از پرنده، لوگوی آبی رنگ توئیتر بود)، یکی از پاسخ‌ها از سوی «تیری برتون» کمیسر اتحادیه اروپا برای بازار داخلی نوشته شد که با اشاره به قانون DSA گفت: در اروپا، پرنده طبق قوانین ما پرواز می کند.

روز جمعه گذشته، برتون اقدام کمیسیون اروپا علیه ماسک را با این استدلال توجیه کرد که یکی از موارد این است که شبکه X با ممانعت از ارائه دسترسی به «پژوهشگران» اطلاعات، «الزامات شفافیت» اتحادیه اروپا را نقض می کند.

وی گفت: در آن روزگار، BlueChecks یا تیک آبی به معنای منابع اطلاعاتی قابل اعتماد بود. اکنون دیدگاه اولیه ما در قبال X این است که آنها کاربران را فریب می دهند و DSA را نقض می کنند.

به گفته کمیسیون، اجازه دادن به هر کسی برای دریافت تیک آبی در ازای پرداخت هزینه اشتراک بر توانایی کاربران جهت تصمیم‌گیری آزادانه و آگاهانه در مورد صحت حساب ها و محتوایی که با آن‌ تعامل دارند، تأثیر می‌گذارد.

کمیسیون اروپا همچنین به این امر اعتراض دارد که X "مخزن قابل جستجو و قابل اعتمادی که اجازه نظارت و تحقیق لازم را در مورد خطرات نوظهور" فراهم کند، ندارد.

چیزی که بیش از همه باعث ناراحتی مقامات اتحادیه اروپا شد، این بوده است که X اجازه نمی دهد داده های عمومی آن توسط محققان بررسی شود یا آنکه به رابط برنامه نویسی برنامه (API) خود، مطابق با دستورات DSA، اجازه دسترسی نمی دهد.

«مایک بنز» یکی از مقامات سابق دولت ترامپ، بر این موضوع تاکید دارد که انگیزه واقعی اتحادیه اروپا آن است که «از DSA برای وادار کردن X جهت تقویت تیم سانسوری استفاده کند که پس از به قدرت رسیدن ایلان ماسک از این شرکت اخراج شدند».

او همچنین ادعا کرد افرادی که خود را به عنوان محقق معرفی می کنند در واقع ماموران فعالیت های مربوط به سانسور و عوامل سیاسی هستند.

ماسک تحلیل بنز را تنها با یک کلمه بازنشر کرد: «دقیقا».

اکنون انتظار می رود X به صورت مکتوب به کمیسیون اروپا پاسخ خود را ارائه دهد. به گفته این نهاد، اگر اتحادیه اروپا یافته‌های اولیه برتون را تایید کند، X ممکن است تا ۶ درصد از کل گردش مالی سالانه خود در جهان را جریمه شود.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =