شباهتهای بحران مسکن در ایران و عراق

افزایش قیمت ساختمان های ویلایی در عراق سبب شده است شهروندان این کشور به خرید واحدهای آپارتمانی روی بیاورند، برنامه دولت برای اعطای وام بانکی جذابیت آن را بالا برد ضمن آنکه بخش خصوصی هم به دلیل حاشیه سود بالا نقش مهمی در گسترش عمودی سازی در شهرهای عراق دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «صوت العراق» نوشت، با تحرک چرخ های سرمایه گذاری در عراق، شهرهای این کشور به سرعت در حال تغییر هستند. مهمترین نشانه این تغییر، عمودی سازی و گسترش آپارتمان نشینی در عراق می باشد.

«ایاد الموسوی» صاحب املاک «الیقین» در منطقه «الکراد» بغداد به این رسانه عراقی تصریح کرد که افزایش قیمت ها در بازار املاک به دلیل بالاتر رفتن قیمت دلار رخ داده است. فروش زمین های کشاورزی برای ساخت و ساز هم در این زمینه تاثیر گذار بوده است. افرادی هم که دارای زمین های زیادی هستند در افزایش قیمت ها نقش دارند.

وی افزود: افزایش قیمت ساختمان های ویلایی سبب شده است تا شهروندان به خرید واحدهای آپارتمانی روی آورند. قیمت یک واحد آپارتمانی بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دینار در نوسان است؛ حال آنکه قیمت برخی واحدهای آپارتمانی حتی به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دینار نیز می رسد. قیمت هر متر زمین با موقعیت خوب در منطقه الکراده به ۳ هزار و ۷۰۰ دلار و قیمت هر متر آپارتمان به ۹ هزار دلار رسیده است. تقاضا برای واحدهای ۵۰ متری در کوچه های تنگ و تاریک هم زیاد شده و همین امر موجب گردیده تا قیمت همین واحدها هم گاهی اوقات به ۲۵۰ میلیون دینار بالغ شود. قیمت اینگونه واحدها در مناطق الجادریه و المنصور بغداد نیز در حال افزایش است.

شباهتهای بحران مسکن در ایران و عراق

«نبیل الصفار» سخنگوی وزرات مسکن و شهرسازی عراق عنوان داشت که این وزارتخانه تصمیم دارد تا ساخت شهرک های مسکونی را از طریق کمیته ای متشکل از وزارت مسکن و هیات سرمایه گذاری ملی، به سرمایه گذاران خارجی واگذار کند. کار ساخت و ساز در شهرک های الجواهری و علی الوردی در بغداد و شهرک الغزلانی در موصول و شهرک ضفضاف در کربلا به همراه شهرک الجائن در بابل به سرمایه گذارن خارجی واگذار شده است.

وی می گوید قرار است این واحدها به قشر متوسط و پایین جامعه داده شود.

«محمد الحسنی» کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با این روزنامه عراقی اظهار داشت که روی آوردن شهروندان به واحدهای آپارتمانی به این دلیل است که آنها نمی توانند یک ساختمان ویلایی خریداری کنند. پرداخت بهای این واحدها از طریق قسط بندی و وام های بانکی هم سبب جذب مشتری بیشتر می شود.

این تحلیلگر بازار تاکید دارد پدیده آپارتمان نشینی و عمودی سازی به دلیل بحران مسکن در این کشور گسترش یافته است. بخش خصوصی نیز به دلیل حاشیه سود بالا در عمودی سازی خانه ها نقش اساسی را در توسعه این فرهنگ دارد. بانک مسکن عراق هم می گوید برای سال جاری ۲ تریلیون دینار را جهت دادن وام مسکن به شهروندان در نظر گرفته است پس بنابراین دولت عراق هم از روند آپارتمان سازی ها استقبال می کند.

«سمیر محمد» شهروند عراقی هم به روزنامه صوت العراق گفت یک واحد مسکونی در مجتمع مسکونی رفاه را به قیمت ۱۶۰ میلیون دینار خریدارای کرده است. وی می گوید این مورد برای افراد کم درآمد گزینه مناسبی است زیرا این دسته افراد می توانند بهای خانه را از طریق قسط بندی و وام بانکی پرداخت کنند.

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =