روش‌های بریکس برای موفقیت در مسیر دلارزدایی

تحریم های آمریکا علیه کشورها موجب شده است تا اعضای بریکس ایده دلارزدایی در جهان را مطرح کنند و به دولت های همسو روش هایی را برای کنار گذاشتن یا تضعیف دلار در مبادلات تجاری آموزش دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای تحلیلی خبری «Watcher» نوشت، ائتلاف بریکس در سال ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم های آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، رویکرد دلارزدایی را در دستور کار خود قرار داد. روسیه و چین دستور کار دلارزدایی را با نشان دادن روش های انجام آن به کشورهای در حال توسعه ای که اقتصاد آنها با تهدید ایالات متحده روبرو بود، آغاز کردند.

مسکو و پکن کشورهای دیگر را متقاعد کردند که ایالات متحده می تواند اقتصاد آنها را در هر زمانی تحریم کند. همین امر موجب ترس دولت ها از ایمن نبودن اقتصادشان شد و نیاز به محافظت از ارزهای ملی آن ها در برابر دلار آمریکا را برجسته ساخت.

حتی «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا نیز پیش از این اعتراف کرده بود که تحریم های واشنگتن باعث شد اعضای بریکس دستور کار دلارزدایی را آغاز و آن را اجرایی کنند.

بریکس اکنون می گوید که ابتکار دلارزدایی خود را از سه طریق به پیش می برد. بریکس با اولویت دادن به ارزهای محلی نسبت به دلار آمریکا در مبادلات و تجارت جهانی، فرایند دلارزدایی خود را توسعه داده است. تاکنون چند کشور که به دنبال ارتقای اقتصاد بومی و تقویت ارزهای محلی خود در بازارهای بین المللی هستند، این راه‌کار را به اجرا گذاشته اند. به گفته آنها، بلوک بریکس تنها بارقه امیدی را روشن کرده که می تواند آنها را به نتیجه اصلی یعنی حذف دلار از تجارت راهنمایی کند.

روش‌های بریکس برای موفقیت فرآیند دلارزدایی

سه روشی که بریکس برای ابتکار دلارزدایی خود به کشورها توصیه می کند، عبارتند از:

تسویه پرداخت ها به ارزهای محلی

اعضای بریکس در حال تنظیم مجدد مقررات مربوط به معاملات تجاری دوجانبه و تسویه معاملات برون مرزی با ارزهای محلی هستند.

در این چارچوب روسیه و چین به کشورهای دیگر نشان می دهند که چگونه می توانند دلارزدایی را انجام دهند.

متقاعد کردن سایر کشورها برای کنار گذاشتن دلار آمریکا

روسیه و چین در یک تور جهانی برای دلارزدایی در حال فعالیت هستند تا سایر کشورهای در حال توسعه را متقاعد کنند که مبادلات تجاری خود را با ارزهای محلی خود شروع نمایند.

آنها به کشورهای در حال توسعه در مورد نیاز به تقویت اقتصاد بومی شان در کنار تقویت ارزهای خود در صحنه جهانی آموزش هایی را ارائه می دهند.

یکپارچه سازی سیستم های پرداخت جدید بدون دلار آمریکا

کشورهای عضو بریکس همچنین در حال ادغام مکانیسم های پرداخت جدید هستند تا عملکرد روان تراکنش ها با ارزهای محلی را تسهیل کنند. این سیستم‌های پرداخت جدید در معاملات، دلار آمریکا را شامل نمی‌ شوند و کشورها از این طریق تلاش دارند تا دستور کار دلارزدایی را هدایت کنند.

پایان/

۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =